Ayak Bileği Artroskopisi

Ayak bileği, bileği oluşturan ve her biri farklı görevlere sahip olan dokular sayesinde ayağın ve ayak parmaklarının hareket etmesine olanak sağlar. Tıp dilinde talocrural eklem olarak bilinen ayak bileği, ayağın dönme hareketini kısıtlayarak, dönmeye bağlı oluşabilecek yaralanmaları önler.

Ayak bileği artroskopisi, ayak bileğinde meydana gelen rahatsızlıkların tanı ve tedavisinde kullanılan modern bir tekniktir. Bu teknik, açık ameliyat tekniklerine kıyasla hastanın çok daha çabuk iyileşmesine ve günlük yaşantısına dönmesine olanak sağlar. Kapalı olarak da bilinen artroskopik ayak bileği ameliyatı, küçük kesilerle yapıldığı için ameliyat sonrasında enfeksiyon meydana gelme riski çok düşüktür.

Ayak bileği artroskopisi ve diğer ortopedi hastalıkları hakkında detaylı bilgi için bizi arayabilir; Doç. Dr. Uğur Mermerkaya gibi alanında uzman bir hekimden randevu alabilirsiniz.

Ayak Bileği Artroskopisi Nedir?

Artroskopi birçok eklem hastalığının teşhis ve tedavi sürecinde kullanılan modern bir operasyondur. Bu operasyon yalnızca hastalığın teşhisi için yapılabildiği gibi hem teşhisi hem de tedavisi için kullanılabilir. Ayak bileği artroskopisi sırasında, küçük bir kamera ile ayak bileğindeki hasarlar incelenir. Eğer tedavi işlemi de uygulanacaksa yine bu kamera yardımıyla hasar anlık olarak görüntülenirken hasarın onarılması da sağlanır. Ayak bileği artroskopisi, halk arasında kapalı ayak bileği ameliyatı veya artroskopik ayak bileği ameliyatı olarak da bilinmektedir. Bu yöntem, diğer eski tekniklere kıyasla çok daha hızlı ve konforludur.

Ayak Bileği Artroskopisi İle Hangi Hastalıklar Tedavi Edilebilir?

Ayak bileği artroskopisi ile, bilekte yer alan hasarlar ve bu hasarlara bağlı olarak ortaya çıkan hastalıklar teşhis edilebilir. Teşhis edilen hastalıklar yine ayak bileği artroskopisi ile tedavi edilebilir. Bu hastalıklar arasında;

• Halk arasında kireçlenme olarak da bilinen ayak bileği iltihaplanması yani artrit,
  • Sebebi bilinmeyen ayak bileği ağrıları,
  • Lateral bağ zedelenmeleri, yırtılmaları,
  • Talusta yani alt ayak bileği kemiğinde meydana gelen osteokondrol lezyonlar,
  • Halk arasında futbolcu ayak bileği olarak da bilinen anterior ayak bileği sıkışması gibi örnekler bulunmaktadır.

Ayak bileğinde meydana gelen hastalıklar, kişinin hareket etme kabiliyetini azaltabilir veya tamamen engelleyebilir. Hasta, harekete bağlı olarak artan ağrılar deneyimleyebilir. Bu tarz ayak bileği hasarları, ayak bileği hastalıkları veya ayak bileği yaralanmaları artroskopik yöntem ile tedavi edilebilir.

Ayak Bileği Artroskopisi Nasıl Yapılır?

Ayak bileği artroskopisi eğer yalnızca hastalık teşhisi için kullanılıyorsa, bileğe atılan küçük kesiklerle bilekteki hasar görüntülenir. Bu görüntüleme işlemi artroskop isimli cihazın küçük kamerası ile yapılır. Hastanın ayak bileği, bu kamera yardımıyla detaylı olarak incelenir ve bilekteki rahatsızlık tespit edilir. Ayak bileği artroskopisi, teşhis amacının yanı sıra tedavi için de kullanılabilmektedir. Kapalı ayak bileği ameliyatı olarak da bilinen bu işlem sayesinde, anlık görüntülemesi sağlanan hastalık tedavi edilir.

Kapalı Ayak Bileği Ameliyatı

Kapalı ayak bileği ameliyatı, ayak bileği artroskopisinin halk arasında kullanılan adıdır. Bu ameliyat sırasında, bilekteki hasar, vücuda küçük kesiler yardımıyla sokulan kameradan anlık olarak görüntülenir. Böylelikle doktor, büyük kesiklerle bileği açmadan ameliyat işlemini gerçekleştirebilir. Genel veya lokal anestezi altında gerçekleşen bu operasyon sırasında hasta hiçbir ağrı hissetmez. İşlem sırasında bileğe açılan kesiler küçük olduğu için hasta diğer yöntemlere kıyasla çok daha çabuk iyileşmektedir. Ayrıca kesilerin küçük olması, ameliyat sonrası yaşanabilecek olası enfeksiyonların riskini de azaltmaktadır. Kapalı ayak bileği ameliyatı, yapılan işlemlerin kapsamına göre 1 ila 2 saat kadar sürebilmektedir.

Kapalı Ayak Bileği Ameliyatı Sonrası İyileşme Süreci

Ayak bileği artroskopisi sonrası iyileşme süresi, hastanın geçirdiği operasyonun kapsamına göre değişebilir. Ameliyatın ardından hastalar birkaç gün boyunca hastanede gözetim altında tutulurlar. Bu süre boyunca hastanın ayak bileği düzenli olarak kontrol edilir, pansumanlar ve bakımlar yapılır. Artroskopi ile ayak bileği ameliyatı sonrasında hastalar birkaç hafta içinde büyük oranda iyileşme gösterirler. Ancak sportif faaliyetlerden ve ağır işlerden, doktor tavsiyesine bağlı olarak en az 1 ay boyunca uzak durmak gereklidir. Doktorunuzun vereceği tavsiyelere uymak bu süreci hızlandıracak ve sağlıklı bir bileğe kavuşmanıza olanak sağlayacaktır. Bu sürede yine doktor tavsiyesine göre fizik tedavi seansları planlanabilir.