Ayak Bileği Bağ Yaralanması

Ayak bileği, bileği meydana getiren kaslardan, kemiklerden, eklemden ve bağ dokulardan oluşur. Tüm görevlerini bu dokuların birlikte ve sağlıklı bir şekilde çalışması ile yerine getirir. Ayak bileğini meydana getiren kemikler, bağ doku denilen özel yapılarla birbirlerine bağlıdır. Bu bağ dokular, ayak bileği burkulması gibi sebeplerle zarar görebilir. Özellikle sporcularda meydana gelen bu durum, ayak bileğinde ağrılara ve şişliklere sebep olabilmektedir. Ayak bileği bağ yaralanması çoğu zaman kendiliğinden geçen bir rahatsızlık olsa da bazı durumlarda iyileşmeyebilir ve doktor tedavisi gerekebilir.

Ayak bileği bağ yaralanması tedavisi ve diğer konular hakkında detaylı bilgi için bize ulaşabilir, Doç. Dr. Uğur Mermerkaya gibi alanında uzman bir hekimden randevu alabilirsiniz.

Ayak Bileği Bağ Yırtılması Nedir?

Ayak bileği bağ yırtılması; ayak bileğinin sağlıklı bir şekilde hareket edebilmesi için önemli olan bağ dokularının, fiziksel bir travma sonucu yırtılmasıdır. Ayak bileği bağ yırtıkları, en sık aktif bir yaşamı olan kişilerde ve sporcularda meydana gelmektedir. Genellikle kendi kendine iyileşen bağ yırtılmaları, bazı ciddi durumlarda cerrahi operasyon ile tedavi gerektirebilir.

Ayak Bileği Bağ Zedelenmesi Neden Olur?

Ayak bileği bağ zedelenmesi; ayak burkulmasına veya ayak bileğine alınan darbelere bağlı olarak meydana gelebilmektedir. Özellikle sporcularda meydana gelen bu rahatsızlık; spora uygun ekipmanlar seçilmediği ve sporun doğru tekniklerle gerçekleştirilmediği durumlarda ayak bileğinin burkulması ile oluşur.

Ayak Bileği Burkulması Belirtileri Nelerdir?

Ayak bileği burkulması, bilekte yer alan bağ dokularının zedelenmesine veya yırtılmasına sebep olabilir. Ayak bileğinin aldığı hasarın boyutuna göre diğer dokularda da yaralanmalar meydana gelebilir. Bu yüzden ayak bileği burkulması farklı belirtilere sebep olabilmektedir. Bu belirtiler arasında en sık rastlanılanları;

• Ayak bileğinde ödem oluşmasına bağlı şişlik,
  • Şişliğe bağlı olarak meydana gelen hareket kısıtlılığı,
  • Hareket ile artan ayak bileği ağrıları,
  • Bilekte yer alan kılcal damarların zarar görmesi sebebiyle oluşan morluklar şeklinde sıralanabilir.

Ayak bileği burkulmalarına bazen kemik kırıkları ve kıkırdak yaralanmaları gibi rahatsızlıklar da eşlik edebilmektedir. Bu durumda daha farklı belirtiler de görülebilir. Bahsettiğimiz rahatsızlıkların da eşlik ettiği ayak bileği bağ zedelenmesinden şüpheleniliyorsa uzman bir doktorla görüşülmelidir.

Ayak Bileği Burkulması Kaç Günde İyileşir?

Ayak bileği burkulması ve burkulmaya bağlı meydana gelen bağ yaralanmaları çoğu zaman iki hafta gibi bir süre içerisinde, kendi kendine iyileşebilmektedir. Ağrı ve şişlik gibi belirtilerin geçmediği ve hareket kısıtlılığının devam ettiği durumlarda ise doktor tedavisi gerekebilmektedir.

Ayak Bileği Burkulduğunda Ne Yapılmalı?

Ayak bileği burkulması sebebiyle yaşanan bağ yaralanması, yaralanmaya kıkırdak hasarının da eşlik etmediği durumlarda kendi kendine iyileşebilmektedir. Burkulmanın gerçekleştiği bölgeye soğuk uygulama yapmak, ayak bileğini zorlamamak, düzenli bir şekilde dinlenmek ve dinlenirken ayağı bir yastık yardımıyla vücut seviyesinin üstünde tutmak ayak burkulması sebebiyle yaşanan şikâyetleri azaltacaktır. Burkulmanın meydana geldiği günü takiben 14 gün içinde, ayak bileğindeki ağrı ve hassasiyet büyük oranda azalacaktır. Yine de burkulmaya bağlı yaşanmış olabilecek diğer ayak bileği hasarlarına karşı, uzman bir doktora görünmek önemlidir.

Ayak Bileği Burkulması Nasıl Tedavi Edilir?

Ayak bileği burkulması sebebiyle ortaya çıkan bağ yaralanmaları, daha önce de bahsettiğimiz gibi kendi kendine iyileşebilen rahatsızlıklardır. İyileşme süreci boyunca yukarıda saydığımız soğuk uygulama, düzenli dinlenme ve ayağı vücut seviyesinden yukarıda tutma gibi işlemler bazı şikâyetleri azaltacaktır. Ancak bazı durumlarda, ayak bileği burkulması kıkırdak hasarı gibi rahatsızlıklara da sebep olabilir. Kıkırdak hasarının oluştuğu burkulmalar kendi kendilerine iyileşemezler, bu durumda artroskopik ayak bileği ameliyatı gerek olabilir.

Artroskopik ayak bileği ameliyatı, kapalı ameliyat tekniği ile gerçekleşen modern bir uygulamadır. Bu uygulama ile burkulmaya bağlı oluşmuş olan kıkırdak ve bağ doku hasarları onarılabilir. Ameliyat sırasında hastalar anestezi altında oldukları için ağrı hissetmezler. Çoğu hasta, ameliyatın gerçekleştiği gün taburcu olabilmektedir.

Ayak Bileği Bağ Yaralanması Tedavisi

Ayak bileği bağ yaralanması, en sık ayak bileği burkulması sebebiyle meydana gelir. Özellikle sporcularda ve aktif bir hayatı olan kişilerde görülmektedir. Ayak bileği bağ yaralanması, kendi kendine geçebilen bir rahatsızlıktır. Ancak bazen burkulmaya bağlı kıkırdak hasarı görülebilir veya bağ doku kendi kendine iyileşmeyebilir. Bu durumda yapılması gereken şey bir ortopedi uzmanıyla görüşmektir. Böylelikle ayak bileğinde yer alan hasar belirlenebilir ve tedavi edilebilir.

Ayak bileği bağ yaralanması tedavisi ve iyileşmeyen ayak bileği burkulması hakkında detaylı bilgi için bizi arayabilir, Ortopedi ve Travmatoloji Uzmanı Doç. Dr. Uğur Mermerkaya’dan randevu alabilirsiniz.