Topuk Dikeni Tedavisi

Halk arasında topuk dikeni olarak ifade edilen hastalık, ayak tabanında kalsiyum isimli mineralin birikim göstermesi sonucu oluşur. Bu kalsiyum kitlesinin boyutu 1 ila 2 santimetre arasında olabilmektedir. Bu kitle bazı kişilerde hiç belirti vermese de genellikle ciddi ayak ağrılarına sebep olabilmektedir. Yürürken meydana gelen bu ağrılar topuktan başlayıp ayağın tamamına yayılabilir. Özellikle ayakta çalışan kişilerde, sporcularda veya düzenli yürüyüş yapan insanlarda meydana gelir. Topuk dikeni meydana gelen hastalar gerek işlerini gerekse de sporlarını yaparken ciddi ağrılarla karşılaşabilirler. Topuk dikeni tedavisi, kişinin bu ağrılardan ve diğer şikayetlerden kurtulup günlük yaşamına dönmesini amaçlar. Bu tedavi, genellikle özel ekipmanlar ve ilaç kullanımı ile sağlanır. Ancak bazı durumlarda cerrahi operasyonlar da tercih edilebilmektedir.

Topuk dikeni tedavisi ve diğer ayak temelli hastalıklar hakkında detaylı bilgi için bizi arayabilir, Doç. Dr. Uğur Mermerkaya gibi alanında uzman bir hekimden randevu alabilirsiniz.

Topuk Dikeni Nedir?

Topuk dikeni, ayakta yer alan dokuların iltihaplanması sonucu oluşan bir rahatsızlıktır. Bu rahatsızlık, iltihap bölgesinde biriken kalsiyum sebebiyle meydana gelir. Yürüme ve koşma gibi basit işler sırasında bile kişilerde ciddi ağrılara sebep olabilir. İhmal edilmediği ve gerekli şekilde tedavi edildiği durumlarda hastalar, kolayca günlük yaşamlarına geri dönebilir, ağrılardan kurtulabilirler.

Topuk Dikeni Neden Olur?

Topuk kemiğini ayak parmaklarına bağlayan dokuda meydana gelen iltihaplanma, bölgede kalsiyum birikimine ve dolayısıyla da topuk dikeni sebep olur. Topukta biriken kalsiyum zamanla sertleşir ve kendini belli etmeye başlar. Bu kitle yürüdükçe üstündeki dokulara yük bindirir. Bu da ciddi ağrılara sebep olabilmektedir. Topuk dikenine sebep olabilecek durumlar arasında;

• Aşil tendiniti yani aşil tendonu iltihaplanması,
  • Sert yüzeylerde yürümek, sert tabanlı ayakkabılar kullanmak,
  • Plantar fasiit yani plantar fasya iltihaplanması,
  • Aşırı kilo,
  • Reiter sendromu,
  • Ankilozan spondilit yani kamburluk,
  • Ayakta uzun süreli çalışma gibi örnekler yer almaktadır.

Topuk Dikeni Belirtileri Nelerdir?

Topuk dikeni, çoğunlukla belirti vermeden seyreden bir rahatsızlıktır. Ancak bazı durumlarda çok ciddi ağrılara sebep olabilir. Ağrı özellikle sabah yataktan kalkarken atılan adım sırasında hissedilir. Hastalar bu ağrıyı bıçak saplanması şeklinde tarif etmektedir. Topuk dikeninin diğer belirtileri arasında; topukta yanma hissi, topukta şişlik ve yürümede zorluk gibi şikâyetler yer almaktadır.

Topuk Dikeni Nasıl Geçer?

Topuk dikeni çoğu zaman; düzenli dinlenme, topuğa soğuk uygulama (soğuk kompres) yapma veya ayak ortezi kullanma gibi basit yöntemlerle iyileşme göstermektedir. Aynı zamanda iyi bir ayakkabı seçimi ve ortopedik tabanlık kullanımı da topuk dikenine iyi gelebilmektedir. Topuk dikeni, kişide büyük ağrılara sebep oluyor ve bahsettiğimiz yöntemler işe yaramıyorsa, kişiye bir ortopedi doktoruna görünmesi tavsiye edilmektedir.

Topuk Dikeni Tedavisi Nasıl Yapılır?

Topuk dikeni tedavisi, genellikle ilaç tedavisi ve destekleyici ekipmanlarla yapılmaktadır. Doktorlar, hastanın şikâyetlerine ve ihtiyaçlarına göre bu tedavileri özel olarak planlarlar. Ağrının azaltılması ve tendonlarda bulunan enfeksiyonun giderilebilmesi için ilaç verilebilmektedir. Bu ilaçlara ek olarak özel ayakkabı tabanlıkları ve ayak ortezi kullanımı da doktor tarafından önerilebilir. Topuk dikeni, bazı durumlarda topuğa yapılan steroid enjeksiyonlarıyla da tedavi edilebilir.

Bu tedavilerin işe yaramadığı durumlarda ise topuk dikeni ameliyatı ile problem cerrahi yolarla ortadan kaldırılabilir.

Topuk Dikeni Ameliyatı

Topuk dikeni ameliyatı, her hasta için özel planlanan, görece kolay bir operasyondur. Bu operasyon sırasında yapılan işlemlerle, plantar fasya isimli bağ dokusunun problemleri giderilebilir, topuk dikeni topuktan alınabilir. Böylelikle kişi, iyileşme sürecinin ardından günlük yaşamına dönebilir. İyileşme süreci boyunca doktor önerilerine uymak ve gerekli koruyucu ekipmanları kullanmak çok önemlidir.