Kalça Kırıkları

Kalçalar, yük taşımamızı kolaylaştıran, bacak hareketlerimizi mümkün kılan ve insan vücudu için daha birçok önemli görevi olan organlardır. Kalçalar, kalça üstüne düşme, trafik kazaları veya doğrudan kalçaya darbe alma sonucu zarar görebilirler. Bahsettiğimiz fiziksel travmalar yüzünden kişilerde kalça kırığı meydana gelebilir. Kalça kırılması özellikle yaşlılarda görülen bir rahatsızlıktır. İleri yaşla birlikte kemikler esnekliklerini kaybederler. Bu da en küçük kazada kırılmalarına sebep olabilir. Bu yüzden yaşlılarda kalça kırıkları çok sık meydana gelir. Kalça kırığının iyileşme süreci de yaşlılarda, gençlere göre daha meşakkatli olabilmektedir.

Tedavi edilmeyen veya görmezden gelinen kalça kırıkları, sebep oldukları diğer rahatsızlıklarla birlikte kişinin ölümüne bile yol açabilirler. Bu yüzden kalça kırılmasından şüphelenildiğinde mutlaka uzman bir doktorla görüşülmelidir.

Kalça kırığı tedavisi ve kalça kırılması hakkında detaylı bilgi için bizi arayabilir, Doç. Dr. Uğur Mermerkaya gibi alanında uzman bir hekimden randevu alabilirsiniz.

Kalça Kırıkları Nedir?

Kalça kırıkları, kalça kemiğinin fiziksel bir travmaya bağlı olarak kırılmasıdır. Kalça kemiği kırılması, yaşlılarda ciddi sağlık sorunlarına yol açabilir. Hatta bazı durumlarda kalça kemiği kırığı kişinin ölümüne bile sebep olabilir. Kalça kemiği kırığı geçiren kabaca her 10 yaşlı hastadan 3’ü, kırığın gerçekleştiği sene içerisinde ölüm riski taşımaktadır. Kalça kırılması ciddi ağrılara ve hareket kısıtlılığına sebep olur.

Kalça Kırığı Nasıl Olur?

Kalça kırıkları; kalça üzerine düşme, doğrudan kalçaya darbe alma veya trafik kazaları gibi fiziksel travma kaynakları sonucu oluşabilir. Bununla birlikte kemik erimesi ve kas yoğunluğunda azalma gibi rahatsızlıklar kalça kırılmasını kolaylaştırabilirler. Vertigo gibi hastalıklar da kişide denge problemlerine yol açabilir ve kalça kırılması ile sonlanan kazalara yol açabilir.

Kalça Kırığı Belirtileri Nelerdir?

Kalça kırılması belirtileri, kırılmanın şiddetine ve kırılmaya eşlik eden diğer rahatsızlıklara göre değişiklik gösterebilir. Kalça kırığı belirtileri arasında en sık rastlanılanları şu şekilde sıralanmaktadır:

• Kalçada meydana gelen şiddetli ağrı.
  • Kalçanın üzerine oturamama veya yatamama,
  • Bacak hareketlerinde ve yürümede zorluk,
  • Kemiğin kırılmasından bir süre sonra kalça bölgesinde morluk ve şişlik.

Kalça kemiği kırılması belirtileri kişiden kişiye değişebilir.

Kalça Kırığı Nasıl Anlaşılır?

Kalça kırıkları kendilerini, düşme gibi kazalar sonrasında kalçada meydana gelen ani ve şiddetli ağrı ile belli ederler. Hastalar kalçalarının üzerine oturamazlar, yürüyemezler veya bu eylemleri sergilerken çok ciddi ağrılar hissederler. Kalça kemiğinin kırılmasından bir süre sonra kalça çevresinde şişlik ve morarma da görülebilir. Bu bölge dokunmaya karşı hassastır.

Kalça kırığından şüphelenen hastalar bir an önce uzman bir doktorla görüşmelidirler. Kalça kırığı tedavisi ancak doktor muayenesinin ardından mümkün olabilir.

Kalça Kırığı Tedavisi Nasıl Yapılır?

Kalça kırıkları cerrahi yöntemlerle tedavi edilir. Kalçada meydana gelen kırık gerek MR ve röntgen filmleri gibi görüntüleme teknikleri ile gerekse de fiziksel muayene teknikleri ile detaylıca incelenir. Bu incelemeler sonucunda elde edilen bulgular, tedavi yönteminin kararlaştırılmasında kullanılır. Kalça kırığı ameliyatı olarak bilinen bu işlem sırasında kalça kemiklerinin düzenlenmesi ve kaynamaya hazır hale getirilmesi sağlanabilir. Bu işlem sırasında; tıp alanı için özel olarak tasarlanmış vidalar, plaklar ve çiviler kullanılabilir.

Kalça Kırığı Ameliyatı Nasıl Yapılır?

Kalça kırığı ameliyatı, kalça kemiğinde meydana gelen kırığın düzgün bir şekilde kaynaması için veya kalçadaki hasarlı dokuların protez dokularla değiştirilmesi için yapılabilir. Kemik kaynaması amacıyla yapılan ameliyatlarda özel teknikler kullanılarak, kemikte meydana gelen hasarlar olabildiğince onarılır. Daha sonra ise çeşitli özel aparatlar yardımıyla bu kemikler sabitlenir.

Kalça Protezleri

Kalça protezleri, kalça kırığından sonra onarılması güç hasarlar almış dokuların, yapay dokularla değiştirilmesi işlemidir. Bu yapay dokular, yerine geçecekleri dokuların görevlerini gerçekleştirebilmeleri için özel olarak tasarlanmışlardır. Kalça protezleri hakkında detaylı bilgi için sitemizde yer alan Total Kalça Protezi isimli yazıyı inceleyebilirsiniz.

Kalça Kırığı Ameliyatı Sonrası İyileşme Süreci Nasıldır?

Kalça kırığı ameliyatı sonrasında hastalar hızla iyileşmeye başlarlar. İyileşme süreci boyunca bazı hareketlerden, oturma pozisyonlarından ve egzersizlerden kaçınmak gerekir. Ayrıca düzenli beslenme, sigara kullanmama ve kişisel hijyene dikkat etme gibi faktörler iyileşme sürecini hızlandıracaktır. Hasta üzerinde gerçekleştirilen kalça kırığı ameliyatının kapsamına göre iyileşme süresi değişiklik gösterebilmektedir. Kabaca ifade etmek gerekirse kalça kırığı ameliyatı sonrası iyileşme süresi 3 ila 6 hafta arasında değişebilmektedir. İyileşme süreci boyunca doktor tavsiyelerine uymak çok önemlidir.

Kalça Kırıkları Tedavisi

Kalça kırıkları tedavisi, kalça kemiğinde meydana gelen hasara göre farklı şekillerde gerçekleşebilmektedir. Tedavi yöntemlerinin hepsi cerrahi operasyon içerir. Bu operasyonlar ile kalça kemiğinin kaynaması sağlanabilir veya hasarlı dokular özel kalça protezleri ile değişebilir. Tedavinin hangi amaçla ve hangi şekilde gerçekleşeceği doktor tarafından, hastaya en uygun olacak şekilde belirlenir.

Kalça kırığı tedavisi ve kalça kırılması hakkında detaylı bilgi için bizi arayabilir, Ortopedi ve Travmatoloji Uzmanı Doç. Dr. Uğur Mermerkaya’dan randevu alabilirsiniz.