Diz Kapağı Hastalıkları

Dizler, insanların hareket sistemleri için vazgeçilmez olan organlardır. Vücudumuzun neredeyse tüm ağırlığını taşıyan dizlerimiz sayesinde, günlük hayatımızı sürdürmek için yapmamız gereken fiziksel aktivitelerin çoğu mümkün hale gelir. Dizlerimiz; yürümek, koşmak, ayakta durmak gibi aktiviteleri, birçok dokunun birlikte, uyum içerisinde çalışması sonucu mümkün kılarlar. Bu dokular arasında bulunan ve tıp dilinde ‘’patella’’ olarak bilinen diz kapağı da farklı şekillerde hareket sistemimizi desteklemekte, birçok önemli dokumuzu korumaktadır. Bazen diz kapağı gerek kalıtımsal olarak aktarılan gerekse de fiziksel travmalar sonucu sonradan kazanılan hastalıklara sahip olabilir. Bu hastalıklar, diz kapağının rutin olarak sürdürdüğü görevleri aksatabilir veya ağrılı bir hale getirebilir. Bu durum insanların günlük yaşamlarını etkileyebilmekte, spor yapmayı veya sağlıklı bir sosyal yaşamı imkânsız hale getirebilmektedir. Diz kapağında meydana gelen hastalıklar bahsettiğimiz olumsuz durumlara yol açtığı için hastalar, bir an önce uzman bir doktorla görüşmelidirler. Doktorlar gerek fiziksel muayene tekniklerini gerek MR gibi ileri görüntüleme tekniklerini kullanarak hastanın rahatsızlığını kesin olarak belirleyeceklerdir. Belirlenen bu hastalığı tedavi edebilmek için kişiye özel bir tedavi planı hazırlayacak ve kişinin yeniden sağlıklı bir yaşama kavuşabilmesi için tüm imkanları sevk edeceklerdir.

Diz kapağı hastalıkları hakkında detaylı bilgi için bizi arayabilir, Doç. Dr. Uğur Mermerkaya gibi alanında uzman bir hekimden randevu alabilirsiniz.

Diz Kapağı Nedir?

Tıp dilinde ‘’patella’’ olarak tabir edilen diz kapağı, hemen hemen uyluk kemiğimiz ve kaval kemiğimizin birleşim noktasında bulunur. Diz kapağı, bu kemiklerin birlikte, rahatça çalışmalarına olanak sağlayan kıkırdak ve eklem gibi dokuları korur. Aynı zamanda kaval kemiğinde yer alan kasların enerjisini, uyluk kemiğine aktararak yürüme gibi eylemlere katkı sağlar. Diz kapağı, bazı hastalıklar yüzünden bahsettiğimiz görevleri yaparken zorlanabilir, bu görevleri aksatabilir veya bu görevleri yerine getirirken kişide ağrılara sebep olabilir.

Diz Kapağı Hastalıkları Hangi Şikâyetlere Sebep Olur?

Diz kapağı hastalıkları genelde şu tarz belirtilere sebep olurlar:

• Diz kapağından ‘çıtırtı’ tarzı sesler gelmesi.
  • Bazı durumlarda ani hareketlere veya uzun süreli hareketsizliğe bağlı ağrılar oluşması.
  • Çömelme ve bağdaş kurma gibi aktiviteleri yapmakta zorlanma, sorunlar yaşamak.
  • Dizleri kırarken veya ileri-geri yaparken ağrı meydana gelmesi,

Bahsettiğimiz şikâyetleri deneyimleyen ve diz kapağı hastalıklarından şüphelenen kişilere alanında uzman bir doktora görünmeleri tavsiye edilmektedir. Unutulmamalıdır ki,  diz kapağı hastalıkları, her hastalıkta olduğu gibi yalnızca doktorlar tarafından teşhis ve tedavi edilebilirler

Diz Kapağı Ağrısı Neden Olur?

Diz kapağı ağrısı birçok sebepten meydana gelebilmektedir. Bu nedenler arasında;

• Diz kapağı çıkıkları,
  • Diz kapağı kıkırdak hasarları,
  • Fiziksel travmalar,
  • Diz kapağı çevresinde bulunan dokuların iltihaplanması,
  • Kireçlenme olarak da bilinen osteoartrit hastalığı,
  • Kas zayıflığı veya diz kapağı çıkıkları sonucu oluşabilen diz kapağı kayması gibi rahatsızlıklar yer almaktadır.

Bu rahatsızlıklar, beraberlerinde birçok ikincil hastalığa veya şikâyete de sebep olabilirler. Diz kapağında ağrı hissi olanlar bir an önce uzman bir doktora görünmelidir. Diz kapağı ağrılarına sebep olan rahatsızlıklar, doktor muayenesi ile teşhis edilip tedavi edilebilmektedir.

Diz Kapağı Hastalıkları Nelerdir?

Diz kapağı hastalıkları, diz kapağının fonksiyonlarını aksatan veya bu fonksiyonların gerçekleştiği sıralarda ağrı ve sızlama gibi belirtilere sebep olan rahatsızlıklardır. Hastalığın çeşidine göre bahsettiğimiz ağrı ve sızlamalara başka şikâyetler de eşlik edebilmektedir.

• Diz Kapağı Çıkığı Neden Olur?

Diz kapağı çıkıkları, genç hastalarda sportif faaliyetler sonucu yaşanan kazalar, dize alınan darbeler gibi sebeplerden meydana gelmektedir. Yaşlı hastalarda ise, yaşlanmaya bağlı olarak dokular güçsüzleştiği ve zayıfladığı için dize alınan basit darbeler sırasında bile diz kapağı çıkığı meydana gelebilmektedir.

Diz kapağı çıkıkları bazı durumlarda kendi kendilerine iyileşebilirler. Ancak çıkığın sürekli tekrarladığı veya çıkık meydana gelirken çevre dokuların zarar gördüğü durumlarda doktor muayenesi ve tedavisi elzemdir. Bu hastalıkla ilgili detaylı bilgi için sitemizde bulunan Diz Kapağı Çıkıkları isimli yazıyı okuyabilirsiniz.

• Diz Kapağı Kireçlenmesi Neden Olur?

Diz kapağı kireçlenmesi, dizde yer alan eklemin ve kıkırdak dokuların zamanla aşınması sonucu meydana gelebilir. Bu kireçlenmeye bağlı olarak, diz kapağında ağrı ve hassasiyet oluşabilmektedir. Merdiven inip çıkmak gibi basit günlük aktiviteler bile zorlaşabilir, kişinin hayat kalitesi ciddi ölçüde düşebilir. Kireçlenmenin yayılımına bağlı olarak ilaç tedavisi veya cerrahi operasyon ile tedavi edilebilir.

• Diz Kapağı Tendiniti Nedir?

Bu hastalık genelde basketbolcular gibi sık sık zıplayan insanlarda meydana gelir. Bu zıplamalar sırasında kullanılan yanlış teknikler yüzünden dizde bulunan tendonlar zamanla hasar görebilir ve çıkabilir. Daha sonra ise iltihaplanabilirler. Çoğu zaman antibiyotik tedavisi ise tedavi edilebilse de iltihaplanmanın tekrarladığı durumlarda cerrahi müdahale gerekebilir.

• Sinema Hastalığı Nedir?

Tıp dilinde kondromalazi patella olarak bilinen sinema hastalığı; diz kapağının arkasında bulunan kıkırdağın, harekete bağlı olarak uyluk kemiğe sürtünerek aşınması ile meydana gelir. Sinema hastalığı, dizi bükme gibi eylemler sırasında artan ağrılara sebep olabilir. Bu ağrıya diz kapağından gelen kütleme sesi de eşlik edebilir. Hastalığın tedavisindeki ilk adım, fizyoterapi veya egzersizlerle kasların güçlenmesine olanak sağlamaktır. Bu adıma ilaç tedavisi de eşlik edebilmektedir. İlerleyen durumlarda ise cerrahi müdahale gerekebilir.

Diz Kapağı Hastalıkları Nasıl Tedavi Edilir?

Diz kapağı hastalıkları, hastalığın türüne, kapsamına ve kişide sebep oldukları şikâyetlere göre farklı şekillerde tedavi edilirler. Diz kapağı çıkığı gibi bazı hastalıklar kendiliğinden iyileşebilirler. Ancak bu çıkıkların rutin olarak tekrarladığı durumlarda cerrahi operasyonlar gerekebilir. Diz hastalıklarının tedavisinde, teşhis süreci çok önemlidir. Teşhisin iyi ve isabetli yapıldığı durumlarda tedavi de hastaya en uygun şekilde planlanacaktır. Doktorunuz: hastalığınızın kapsamına göre ilaç tedavisine, fizyoterapi tedavisine veya cerrahi operasyon ile tedaviye karar kılabilir.

Diz Kapağı Hastalıkları Tedavisi

Diz kapağı, birçok hastalık sebebiyle ağrılara ve günlük yaşamı zorlaştıran olumsuzluklara sebep olabilir. Bu hastalıkların teşhisi ve tedavisi, kişinin yeniden sağlıklı bir hayata kavuşabilmesi; yürüme, merdiven inip çıkma gibi aktiviteleri sorunsuz yapabilmesi için çok önemlidir.

Diz kapağı hastalıkları tedavisi ve diğer konularda bilgi almak için bizi arayabilir, Ortopedi ve Travmatoloji Uzmanı Doç. Dr. Uğur Mermerkaya’dan randevu alabilirsiniz.