Donuk Omuz Sendromu

Donuk omuz sendromu; omuz ağrısı ve omuzda hareket kısıtlılığı gibi belirtilere yol açan bir hastalıktır. Ortaya çıkma sebebi tam olarak bilinmese de kadınlarda ve şeker hastalarında daha sık görülmektedir. Belirtilerin benzerliği sebebi ile diğer omuz hastalıkları ile karıştırılsa da bir doktor muayenesi sırasında, başka hastalıkların bulunmadığı öğrenilip teşhis edilebilir. Donuk omuz sendromu, bazı hastalarda kendi kendine iyileşebilse de hastanın günlük yaşamında neden olduğu olumsuzluklar sebebiyle tıbbi tedavi önerilmektedir.

Donuk omuz sendromu ve diğer konular hakkında detaylı bilgi için sitemizde yer alan iletişim bilgilerinden bizi arayabilir, Doç. Dr. Uğur Mermerkaya gibi alanında uzman bir hekimden randevu alabilirsiniz.

Donuk Omuz Sendromu Nedir?

Donuk omuz sendromu, omuzda harekete bağlı artan ağrılara, kol ve omuz hareketlerinde kısıtlılığa neden olan sinsi bir hastalıktır. Evreler halinde ilerleyen bu rahatsızlık tıp dilinde adezif kapsülit olarak da bilinmektedir. Donuk omuz sendromu, omuz eklemini çevreleyen omuz kapsüllerinin daralması sonucu oluşur. Eklemi çevreleyen kapsül daralınca eklemin hareketi zorlaşır ve ağrılı bir hale gelir.

Donuk Omuz Sendromu Evreleri Nelerdir?

Donuk omuz sendromu, hastalığın ilerleyişine göre üç ayrı evreden oluşur:

• Evre Donuk Omuz: Hastalığın ortaya çıktığı ve ağrıların yavaş yavaş kendini göstermeye başladığı evredir. Bu evrede hareket kısıtlılığı gözlenmese de hastaları uykularından bile uyandıracak kadar şiddetli olabilen omuz ağrıları görülmektedir. Hemen hemen 1 ila 3 ay süren bu evre yangı evresi olarak da bilinmektedir.
  • Evre Donuk Omuz: Bu evrede ağrı şikâyeti azalsa da hareket kısıtlılığı ortaya çıkmaya başlar. Kolun dışa doğru olan hareketleri zorlaşır, bu duruma bağlı olarak hastanın günlük yaşamı büyük ölçüde etkilenmeye başlar. Bu evre hemen hemen 4 ila 12 ay sürmektedir ve donma evresi olarak da bilinmektedir.
  • Evre Donuk Omuz: Bu evrede ağrı da hareket kısıtlılığı da yavaş yavaş azalmaya başlar. Bu evreden sonra birçok hastada belirti vermeden ortadan kaybolur. Ancak hastalığın bu evreye ulaşması 15 ila 24 ayı bulabilmektedir. Günlük yaşamının, 2 yıla yakın süre boyunca etkilenmesini istemeyen hastalara, hastalığın erken döneminde doktor tedavisi önerilmektedir.

Donuk Omuz Sendromu İçin Hangi Doktora Gidilir?

Donuk omuz sendromu teşhisi ve tedavisi Ortopedi ve Travmatoloji doktorları tarafından gerçekleştirilir. Tedavi sürecinde fizik tedavi uzmanları da yer alabilmektedir.

Donuk Omuz Tedavisi Nasıl Yapılır?

Donuk omuz tedavisi, ilk olarak konservatif tedavi denilen yöntem ile gerçekleşir. Bu yöntem sırasında çeşitli ilaçlarla hastanın ağrı gibi şikâyetleri hafifletilir. Egzersizler ve fizik tedavi yöntemleri sayesinde omuzda meydana gelen hareket kısıtlılığı hafifletilmeye çalışılır. Hastanın günlük yaşantısına dönebilmesi, işlerini ağrısız bir şekilde gerçekleştirebilmesi için hastaya özel bir tedavi planı hazırlanır.

Bahsettiğimiz tedavi şeklinin işe yaramadığı veya hastanın daha hızlı ve kesin bir tedavi talep ettiği durumlarda donuk omuz ameliyatı tercih edilebilir. Artroskopik omuz ameliyatı olarak da bilinen bu işlem sayesinde hastalar, donuk omuzun sebep olduğu ağrılardan ve hareket kısıtlılığından kurtulabilirler. Artroskopi ile donuk omuz ameliyatı, kapalı ameliyat teknikleri ile gerçekleşir. Bu yüzden hastalar çabucak iyileşip günlük yaşamlarına dönebilirler.

Donuk Omuz Ameliyatı Kaç Saat Sürer?

Donuk omuz ameliyatı, artroskopik omuz ameliyatı olarak da bilinir ve yapılan işlemin kapsamına göre 1 ila 1,5 saat sürmektedir. Hastalar çoğu zaman ameliyat günü taburcu olabilmektedir.

Donuk Omuz Ameliyatı Sonrası İyileşme Süreci Nasıldır?

Donuk omuz sendromu ameliyatı sonrasında hastalar birkaç saatliğine gözetim altında tutulurlar. Bu sürede anestezi etkilerinin geçmesi beklenir ve hastanın, tansiyon gibi vital bulguları gözlenir. Kendine gelen hastalar, gün içerisinde taburcu edilebilirler. Donuk omuz ameliyatı sonrasında, iyileşme sürecinin sağlıklı geçebilmesi için doktor tavsiyelerine uymak çok önemlidir. Bu tavsiyeler arasında, bir süre omuza yük bindirmemek, önerilmeyen omuz hareketlerinden kaçınmak, omuza darbe almamaya dikkat etmek gibi öneriler yer almaktadır. Ayrıca kişisel hijyen kurallarına dikkat etmek de ameliyat yarasının enfeksiyon kapmaması açısından önemlidir. Donuk omuz ameliyatı sonrası iyileşme süreci boyunca doktorunuzun tavsiye edeceği egzersizleri yapabilirsiniz.

Donuk Omuz Sendromu Tedavisi

Donuk omuz sendromu oldukça sinsi bir şekilde ortaya çıkan, ilerleyici bir hastalıktır. Hastalığın evrelerine göre omuzda sebep olduğu belirtiler değişebilir. Genellikle zaman içerisinde, kendiliğinden iyileşebilse de bu süre iki yılı bulabilmektedir. Bu yüzden hastaların, uzman bir doktora görünmeleri önerilmektedir. Bilinmelidir ki, donuk omuz, bitkisel tedavi gibi alternatif yöntemlerle tedavi edilemez. Alternatif tedavi yöntemleri bilimsel ve güvenilir değildir, bazı hastalarda anafilaktik şok gibi ölümcül alerjik reaksiyonlara bile sebep olabilirler. Donuk omuz sendromu da dahil olmak üzere, bir hastalık ancak alanında uzman bir doktor tarafından teşhis ve tedavi edilebilir.

Donuk omuz sendromu tedavisi diğer konular hakkında detaylı bilgi için bizi arayabilir, Ortopedi ve Travmatoloji Uzmanı Doç. Dr. Uğur Mermerkaya’dan randevu alabilirsiniz.