Kıkırdak Nakli

Kıkırdaklar, bedenin destek ve hareket sistemi için çok önemli dokulardır. Bu dokular sayesinde ağırlık kaldırmak veya sürtünmeye bağlı ağrılar olmadan hareket etmek mümkün hale gelir. Bazı durumlarda kıkırdaklar zedelenmesi veya kıkırdak yaralanması dediğimiz rahatsızlıklar meydana gelebilir. Bu rahatsızlıklar; fiziksel aktiviteler ve sportif faaliyetler sonucu oluşabilirler. Kıkırdak yaralanması olan hastalarda ağrı ve eklem şişliği gibi belirtiler ortaya çıkabilir. Bahsettiğimiz belirtiler kişinin günlük yaşamını zorlaştırabilir. Bu gibi durumlarda kıkırdak tedavisi ile kişi, sağlığına geri kavuşabilmektedir. Kıkırdak tedavisi, hastanın kendi vücudundan alınan kıkırdak dokular ile sağlanabilmektedir. Bu işleme kıkırdak nakli ismi verilmektedir. Alınan kıkırdak dokular, rahatsızlığın bulunduğu bölgeye yerleştirilirler. Bu sayede iyileşme sağlanmış olur.

Kıkırdak nakli ve kıkırdak tedavisi hakkında detaylı bilgi için bizi arayabilir, Doç. Dr. Uğur Mermerkaya gibi alanında uzman bir hekimden randevu alabilirsiniz.

Kıkırdak Nedir?

Kıkırdaklar, eklemlerle kemikler arasında bulunan, esnek ve yumuşak dokulardır. Bu dokular sayesinde hareketlerimiz ağrısız ve sorunsuz gerçekleşmektedir. Kıkırdaklar eklemlerimizin hareketi sağlayabilmesi için vazgeçilmezdir. Kıkırdakların zarar gördüğü durumlarda eklemler kilitlenebilir, hareket sırasında yaşanan sürtünmeye bağlı ağrılar görülebilir. Kıkırdak zedelenmesi sonucu oluşan olumsuzluklar kıkırdak tedavisi ile giderilebilmektedir.

Kıkırdak Yaralanmaları Belirtileri Nelerdir?

Kıkırdak yaralanmaları, meydana geldikleri bölgelere göre farklı şikâyetlere ve belirtilere yol açabilirler. Kıkırdak yaralanmasına neden olan aktiviteler menisküs yırtığı gibi başka ikincil rahatsızlıklara da sebebiyet verebilirler. Bunlara bağlı olan belirtiler de kıkırdak yaralanması belirtilerine eşlik edebilir. Kıkırdak yaralanmaları genel olarak; hareket sırasında zorluk ve ağrı, eklem bölgesinde şişlik, elle hissedilebilen eklem parçası oluşumuna sebep olabilir. Bu sıkıntılar fiziksel aktiviteler sırasında artış gösterebilir. Kıkırdak yaralanması geçirenler günlük yaşamlarındaki basit aktiviteler sırasında bile şiddetli ağrılarla baş başa kalabilirler. Bu belirtilerin ortadan kaldırılması ve kıkırdağın onarılması için kıkırdak tedavisi tercih edilebilir.

Kıkırdak Yaralanmaları Neden Olur?

Kıkırdak zedelenmeleri veya kıkırdak yaralanmaları; sportif faaliyetler sırasında yaşanan kazalar veya ağır işler yapmak sonucu meydana gelebilirler. Artan yaşla birlikte çoğu doku gibi kıkırdak dokular da daha hassas hale gelir. Yaşlılar, kıkırdak dokularını kolayca yaralayabilirler.

Kıkırdak Nakli Nedir?

Kıkırdak nakli, kıkırdak tedavisinin cerrahi yollarla gerçekleşeceği durumlarda gerekli olan bir işlemdir. Bu işlem sırasında hastanın sağlıklı kıkırdaklarından doku örnekleri toplanır. Daha sonra ise bu örnekler tedavinin sonraki aşamalarında hastanın hasarlı eklemine yerleştirilir. Kıkırdak nakli sayesinde, hastanın sıkıntıları yine kendi dokuları kullanılarak ortadan kaldırılmış olur.

Kıkırdak Nakli Gerektiren Durumlar Nelerdir?

Bazı kıkırdak yaralanmaları doktor takibi ve ilaç kullanımı ile iyileştirilebilir. Bu yöntemler büyük olmayan, 1 santimetre kareden küçük yaralanmalar sırasında kullanılmaktadır. 1 santimetre kareden daha büyük yaralanmalarda ise cerrahi operasyonlar tercih edilebilmektedir. Kıkırdak tedavisinde kullanılan cerrahi operasyonlar, hastadan alınan kıkırdak dokuların hasarlı bölgeye yerleştirilmesi veya kök hücre tedavisi şeklinde gerçekleşebilmektedir. Mozaikplasti olarak tabir edilen ve hastadan alınan kıkırdaklar sayesinde tedavi edilen yaralanmalar için kıkırdak nakli gerekir.

Kıkırdak Nakli Nasıl Yapılır?

Kıkırdak nakli, çok sık tercih edilen bir tedavi yöntemi olduğu için yıllar boyunca gelişim göstermiştir. Genel olarak cerrahi bir operasyon ile hastanın sağlıklı kıkırdak dokularından örnekler alınıp bunların uygun koşullar altında hasarlı bölgeye eklenmesi ile sağlanır. Kıkırdak nakli, steril bir ortamda son derece modern tekniklerin kullanılması ile gerçekleşir ve oldukça güvenli bir uygulamadır. Kıkırdak naklinin iki şekli bulunmaktadır:

• Birinci Nesil Kıkırdak Nakli: Kapalı olarak gerçekleşen bu operasyon sayesinde, kıkırdak dokulardan alınan örnekler laboratuvar ortamında çoğaltılır. Çoğaltılan kıkırdak doku enjeksiyon işlemi ile hastanın hasarlı eklemine yerleştirilir. Kıkırdak enjeksiyonu, ekleme dikilen küçük bir zarın altına yapılmaktadır.
  • İkinci Nesil Kıkırdak Nakli: Teknolojik gelişmeler ve bu alan üzerine yapılan araştırmalar ikinci nesil kıkırdak naklini mümkün hale getirmiştir. Bu işlem sırasında hastadan yine kıkırdak dokusu alınır. Kıkırdak dokular, laboratuvar ortamında matriks adı verilen bir doku içerisinde çoğaltılırlar. Matriks hazır hale geldiğinde hasarlı ekleme yerleştirilir.

Kıkırdak Nakli

Kıkırdak nakli ve kıkırdak tedavisi, hasta için özel olarak planlanan süreçlerdir. Bu süreçler sırasında detaylı muayeneler gerçekleşir. Hastanın bulguları özenle kaydedilir. Daha sonrasında ise bu veriler kullanılarak kişiye özel bir tedavi planı hazırlanır.

Kıkırdak yaralanmaları hakkında detaylı bilgi için sitemizde bulunan Kıkırdak Tedavisi isimli yazıyı inceleyebilirsiniz.

Kıkırdak nakli ve kıkırdak ameliyatı için bizi arayabilir, Ortopedi ve Travmatoloji Uzmanı Doç. Dr. Uğur Mermerkaya’dan randevu alabilirsiniz.