Diz Kapağı Çıkıkları

Diz kapağı, tıp dilinde patella olarak bilinen yassı kemiksi bir dokudur. Bu doku dizin korunmasında ve hareketi gerçekleştiren kasların birbirleriyle uyumlu bir şekilde çalışmasında görevlidir. Kalıtımsal sebepler sonucu bazı kişiler, yumuşak doku rahatsızlıkları ile birlikte doğabilirler. Bu yumuşak doku rahatsızlıklarına bağlı olarak diz kapağı kolayca çıkabilir. Bunun haricinde diz kapağı çıkıklarının en sık rastlanılan sebebi trafik kazaları gibi fiziksel travma kaynaklarıdır. Diz kapağı çıktığı takdirde, alanında uzman bir doktor tarafından yeniden yerine oturtulmalıdır. Eğer diz kapağı çıkıkları sık sık yaşanıyorsa veya çıkığa bağlı olarak diz kapağında hasarlar meydana gelmişse daha ileri tedavi teknikleri kullanılmalıdır.

Diz kapağı çıkığı tedavisi ve diğer diz kapağı hastalıkları hakkında detaylı bilgi için bizi arayabilir; Doç. Dr. Uğur Mermerkaya gibi alanında uzman bir hekimden randevu alabilirsiniz.

Diz Kapağı Çıkığı Neden Olur?

Diz kapağı çıkıkları birçok sebepten meydana gelebilmektedir. Bu sebeplerin başında trafik kazaları ve spor kazaları gibi fiziksel travmaya yol açabilecek durumlar vardır. Dize alınan darbeler veya ani hareketler sonucu da diz kapağı çıkığı oluşabilmektedir. Bazı hastaların diz kapakları çok daha kolay çıkar. Bu hastaların yumuşak dokuları, kalıtımsal sebepler yüzünden beklenildiği kadar sağlam olmayabilir, yumuşak dokularında yapısal bozukluklarla doğmuş olabilirler. Dolayısıyla diz kapakları çok daha kolay ve sık çıkabilmektedir. Diz kapağının çıkmasına sebep olan travma, diz kapağına ve çevre dokulara zarar vermişse bir Ortopedi ve Travmatoloji uzmanıyla görüşmek gerekmektedir. Aksi takdirde kişi, daha sıkıntılı durumlarla karşılaşabilir.

Diz Kapağı Çıkması Nasıl Anlaşılır?

Diz kapağı çıkıkları, çıkığa sebep olan olayın vücutta yarattığı belirtilerden anlaşılabilir. Özellikle şiddetli bir darbe, düşme veya kaza sonucu oluşan diz kapağı çıkıklarında ağrı görülebilir. Bu ağrıya, diz kapağının dışa doğru kayması hissi, bölgenin şişmesi ve bazı durumlarda morarması eşlik edebilmektedir. Bahsettiğimiz sıkıntıları gözlemleyen kişiler, diz kapaklarının çıkmış olduğundan şüphelenebilirler. Bu durumda yapılması gereken şey, bir an önce bir doktora görünmektir.

Diz Kapağı Çıkığı Belirtileri Nelerdir?

Diz kapağı çıkıkları, çıkığa sebep olan olaya ve çıkığa eşlik eden rahatsızlıklara göre farklı belirtiler verebilmektedir. Diz kapağı çıkığı belirtileri;

• Dizde ödeme bağlı şişme,
  • Diz kapağının diz dışına doğru kayması,
  • Diz ve diz kapağında ağrı,
  • Hareket kısıtlılığı; yürüme ve benzeri hareketleri yaparken zorlanma şeklinde örneklendirilebilir.

Daha önce de bahsettiğimiz gibi diz kapağı çıkıklarına alınan fiziksel darbelere bağlı olarak kemik kırıkları ve doku zedelenmeleri gibi rahatsızlıklar da eşlik edebilmektedir. Bu rahatsızlıklar, hasta için çok daha sıkıntılı belirtilere sebep olabilirler. Bu yüzden diz kapağı çıkığından şüphelenen hastaların alanında uzman biri tarafından muayene ve tedavi edilmesi gerekir.

Diz Kapağı Çıkığı Nasıl Tedavi Edilir?

Diz kapağı çıkığı farklı şekillerde tedavi edilebilmektedir. Doktor öncelikle dizi muayene eder ve çeşitli görüntüleme tekniklerini kullanarak diz kapağı çıkığını dikkatlice inceler. Eğer çıkığa eşlik eden başka bir rahatsızlık yoksa uzman bir hekim, diz kapağını kolayca yerine oturtabilir. Bu işlemden sonra ağrı, şişlik ve ödem için ilaç tedavisi uygulanabilmektedir. Hastalar bir süre dizlerine dikkat ederek günlük yaşantılarına dönebilirler.

Bazı durumlarda ise diz kapağı rutin olarak, sık sık çıkabilmektedir. Buna tam iyileşmemiş olan diz kapağı hastalıkları veya daha önce de bahsettiğimiz gibi yumuşak doku bozuklukları sebep oluyor olabilir. Böyle bir durumda, doktor kararına göre diz kapağı çıkığı ameliyatı uygulanabilmektedir.

Diz Kapağı Çıkığı Ameliyatı Nasıl Yapılır?

Diz kapağı çıkığı ameliyatı, öncelikle hastanın anestezi altına alınmasıyla başlar. Daha sonra ise artroskop isimli modern bir cihazla hastanın diz kapağı ve eklem bölgesi özenle incelenir. Hasarın yeri ve boyutu tam olarak belirlendiğinde ise cerrahi operasyonun diğer aşamalarına geçilir. Bu aşamalar sırasında Medial Patellofemoral Ligament isimli bağın onarılması gerçekleştirilir. Eğer bu bağın onarılması mümkün değilse diz kapağının altından alınan tendonlarla yeni bir bağ doku oluşturulur. Ameliyatın şekli, kapsamı ve süresi kişiden kişiye değişebilmektedir.

Diz Kapağı Çıkığı Tedavisi

Diz kapağı çıkıkları, farklı sebeplerden ötürü gerçekleşebilen ve tedavi edilmediğinde daha sıkıntılara yol açabilecek bir rahatsızlıktır. Diz kapağının çıkmasına sebep olan fiziksel travma kemiklere ve eklem dokuya da zarar vermiş olabilir. Bu yüzden, diz kapağı çıkığından şüphelenen hastalar doktora mutlaka görünmelidir. Diz kapağı çıkıkları sürekli tekrarlıyor ise, çıkığın ve çevre dokuların tedavisi için diz kapağı ameliyatı tercih edilebilmektedir.

Diz kapağında meydana gelen diğer hastalıklarla ilgili detaylı bilgi için sitemizde bulunan Diz Kapağı Hastalıkları isimli yazıyı okuyabilirsiniz.

Diz kapağı çıkığı ameliyatı ve tedavi hakkında kapsamlı bilgi için bizi arayabilir; Ortopedi ve Travmatoloji Uzmanı Doç. Dr. Uğur Mermerkaya’dan randevu alabilirsiniz.