Ayak Bileği Kırıkları

Ayak bileği, yürüme ve ayağın ileri-geri hareketleri için çok önemli bir eklemdir. Bu eklem; kemiklerin, kıkırdak dokuların, sinir, damar ve kas dokularının birlikteliğinden meydana gelir. Bu dokular birlikte ve düzenle çalışarak bahsettiğimiz hareketleri mümkün hale getirirler.

Ayak bileği kırıkları genelde yüksekten düşme, sportif faaliyetler sırasında gerçekleşen kazalar, burkulmalar gibi fiziksel travmalar sonucu meydana gelirler. Yaşlılarda, ileri yaşla birlikte dokuların zayıflaması sebebiyle basit kazalar sırasında bile gerçekleşebilirler.

Ayak bileği kırıkları tedavisi ve ayak bileği kırılması hakkında detaylı bilgi için bizi arayabilir, Doç. Dr. Uğur Mermerkaya gibi alanında uzman bir hekimden randevu alabilirsiniz.

Ayak Bileği Kırığı Nedir?

Ayak bileği kırığı; ayak bileğini oluşturan incik kemiği, kaval kemiği ve talus kemiğinin fiziksel travmalara bağlı kırılmasıdır. Bu kemikler çeşitli bağlar ve kas dokuları ile birlikte ayak bileği eklemine bağlıdırlar. Bu birliktelik sayesinde günlük yaşamda gerçekleştirdiğimiz birçok aktivite mümkün hale gelir. Bahsettiğimiz kemiklerden biri veya birden fazlası kırıldığı zaman kişilerde ciddi ağrılar ve ayak hareketlerinde kısıtlılık görülebilir. Bu kırıklara, kemiklerin çevresinde yer alan diğer dokuların yaralanmaları da eşlik ediyor olabilir.

Ayak Bileği Kırığı Neden Olur?

Ayak bileği kırığı gerek yaşlılarda gerekse gençlerde fiziksel travmalara bağlı olarak oluşabilirler. Bu fiziksel travma kaynakları arasında; sportif faaliyetler sırasında yanlış teknik ve ekipman kullanımına bağlı olarak gerçekleşen kazalar, yüksekten düşmeler ve trafik kazaları gibi örnekler yer alır. Daha önce de bahsettiğimiz gibi ileri yaşla birlikte dokular zayıflayabilir ve güçsüzleşebilir. Bu yüzden ayak bileği kırığı, yaşlılarda çok daha kolay meydana gelebilmektedir.

Ayak Bileği Kırığı Nasıl Anlaşılır?

Ayak bileğinde meydana gelen kırıklar, kendilerini ani ağrı ve kırılma sırasında duyulabilecek ses ile belli ederler. Kırılma gerçekleştikten sonra bilekte şişlik ve morarma görülebilir. Kişi ayak bileğinde dokunmaya ve harekete karşı büyük bir hassasiyet hisseder. Hareket ile artan ağrılar kişinin yürümesini veya ayağını hareket ettirmesini imkânsız hale getirebilir. Bu gibi durumlarda ayak bileği kırılmasından şüphe edilebilir. Ayak bileği kırığından şüphe eden kişiler mutlaka uzman bir doktora görünmeli ve tedavi olmalıdırlar.

Ayak Bileği Kırığı Belirtileri Nelerdir?

Ayak bileği kırığı, kırığın meydana geldiği kemiğe ve kırığın şiddetine göre farklı belirtilere yol açabilir. Bu belirtiler arasında en yaygını, ayak bileğinde hissedilen ağrıdır. Yine kemik kırılması sırasında diğer dokulara da zarar gelmiş ise başka belirtiler de görülebilmektedir. Ayak bileği kırılması belirtileri arasında en yaygın olanları şunlardır:

• Ayak bileğinde ağrı.
  • Bilek bölgesinde şişlik ve morarma.
  • Bilekte dokunmaya karşı hassasiyet.
  • Ayağın üzerine basamama, yürüyememe, bilek hareketlerini gerçekleştirememe.

Bu belirtiler kişiden kişiye değişebilir, bazı durumlarda çok daha ciddi boyutlarda hissedilebilirler. Bu yüzden ayak bileği kırığından şüphelenildiğinde kesin teşhis ve tedavi için uzman bir doktorla görüşülmelidir.

Ayak Bileği Kırığı Tedavisi Nasıl Yapılır?

Ayak bileği kırıkları, kırığın boyutuna, hastanın yaşına ve hastanın aktif bir yaşamı olup olmamasına göre farklı şekillerde tedavi edilebilmektedir. Bu tedaviler, doktor tarafından istenilen testler ve röntgen çekimleri doğrultusunda hastaya özel olarak planlanır.

Ayak bileği kırıkları genelde, kırık bölgedeki kemiklerin doğru bir konuma alınıp alçılarla sabitlenmesi şeklinde gerçekleşir. Alçılama işleminin sonrasında ayağa atel de takılabilmektedir. Bu işlemler, kemiğin doğru bir şekilde kaynamasına yardımcı olurlar.

Ayak bileği kırılması sırasında, bilekte yer alan diğer dokulara da zarar gelmişse cerrahi operasyonlar tercih edilebilir. Bu operasyonlar, bilekte meydana gelen hasarların onarılması için gerçekleştirilir. Ayak bileği kırılması ameliyatı sayesinde eklem gevşekliği gibi sorunlar da giderilebilir.

Ayak Bileği Kırığı Ameliyatı Nasıl Yapılır?

Ayak bileği ameliyatı, bilekte meydana gelen hasara göre farklı işlemler dahilinde gerçekleşebilmektedir. Bu işlemler doktor tarafından hastaya özel olarak planlanırlar. Hasta anestezi altında olduğu için hiçbir ağrı hissetmez. Ayak bileği kırılması ameliyatı, hastanın bilek kemiklerinde ve çevre dokularda meydana gelen hasarların onarılması ile sonlanır. Ayak bileği kırığı ameliyatının kapsamı ve süresi kişiden kişiye değişebilmektedir.

Ayak Bileği Kırığı Kaç Günde İyileşir?

Ayak bileği kırıkları, doğru ve isabetli bir tedavi ile 1-2 ay içerisinde iyileşebilirler. Bu süre kişiden kişiye değişebilir. Hastanın yaşı, iyileşme sürecini etkileyen önemli bir faktördür. Çocuklarda ve gençlerde iyileşme süresi çok daha hızlı, yaşlılarda ise yavaştır.