Dirsek Kırıkları

Dirsekler, kol hareketlerini kontrol eden çok önemli eklemlerdir. Yüksekten düşme, trafik kazaları, sportif faaliyetler sırasında yaşanan kazalara bağlı olarak dirsek kırıkları meydana gelebilir. Dirsek kırıkları gerek kişinin kol ve dirsek bölgesinde sebep oldukları şiddetli ağrı gerekse kol hareketlerini büyük ölçüde kısıtlamaları açısından ciddi yaralanmalardır. Bu yaralanmalar, bahsettiğimiz belirtiler sebebiyle kişinin günlük yaşamını olumsuz etkileyebilmektedir. Dirsek kırıkları tedavisi, hastaların; ağrılarından kurtulmaları ve günlük yaşamlarına geri dönebilmeleri için gerçekleştirilir. Bu tedavinin şekli ve kapsamı kişiden kişiye değişebilir, bunlar doktor muayenesi ile belirlenir.

Dirsek kırıkları tedavisi ve diğer konular hakkında detaylı bilgi için bizi arayabilir, Doç. Dr. Uğur Mermerkaya gibi alanında uzman bir hekimden randevu alabilirsiniz.

Dirsek Kırığı Nedir?

Dirsek kırığı, genellikle dirsek eklemi ve çevresinde meydana gelir. Bu bölgede meydana gelen kırıklar, ciddi ağrılara ve kol hareketlerinin çok büyük oranda kısıtlanmasına yol açabilirler. Direk kırığı olarak ifade edilen kırıklar genelde olekranon kırıklarıdır. Olekranon, kolun bükülmesi ile dirsek ucunda belirginleşen kemik çıkıntısıdır. Buna ek olarak dirsek kırıkları, humerus ve radius kemiklerinin dirsek eklemi ile birleştiği noktalarda da gerçekleşebilir. Dirsek kırıklarının tam olarak nerede ve ne şiddetle meydana geldiği ancak doktor muayenesi ile anlaşılabilir. Doktorlar bu kırıkları tespit edebilmek için röntgen ve bilgisayarlı tomografi gibi ileri görüntüleme teknikleri kullanırlar.

Dirsek Kırığı Belirtileri Nelerdir?

Dirsek kırığı belirtileri, kırığın; dirseğin hangi bölgesinde ve hangi şiddette gerçekleştiğine göre değişiklik gösterebilir. Ayrıca dirsek kırığına sebep olan yaralanmalar sinir ve kas dokusunun da zarar görmesine sebep olabilirler. Bu yüzden dirsek kırığı belirtileri değişiklik gösterebilir. En sık rastlanan dirsek kırığı belirtileri şu şekilde sıralanabilmektedir:

• Dirsekte aniden meydana gelen şiddetli ağrı.
  • Kol hareketleri sırasında şiddetlenen dirsek ağrısı.
  • Dirsekte ve kolda dokunmaya karşı hassasiyet.
  • Kırık bölgesinde şişlik ve morarma.
  • Dirseği tam olarak açamamak.
  • Sinir hasarına bağlı parmaklarda uyuşma hissi.

Dirsek Kırığı Nasıl Anlaşılır?

Dirsek kırıkları; bir kazanına hemen ardından meydana gelen şiddetli dirsek ağrıları ile kendilerini belli ederler. Dirsek kırığı yaşayan kişiler dirseklerine ve kollarına dokunulmasını istemezler. Kırığa ve eklem hasarına bağlı olarak dirseklerini açık konuma getirmekte zorlanırlar. En küçük dirsek hareketlerinde bile ciddi ağrılar duyabilirler. Bu gibi belirtilerin gözlemlenmesi durumunda dirsek kırıklarından şüphe edilebilir. Ancak her rahatsızlıkta olduğu gibi dirsek kırıkları da ancak bir doktor tarafından teşhis edilebilir. Dirsek kırığından şüphelenen kişiler bir an önce uzman bir doktorla görüşmeli ve tedavi olmalıdırlar.

Dirsek Kırığı Tedavisi Nasıl Yapılır?

Dirsekte meydana gelen kırıklar, eklem bölgesinde yer alan dokulara ciddi zararlar verebilirler. Kırıkla birlikte meydana gelen doku hasarları genelde cerrahi yöntemlerle tedavi edilir. Dirsek kırığında uygulanan ilk müdahale, kolun atel gibi aparatlarla desteklenmesi ve sabitlenmesidir. Bu kırılan kemiğin hareket etmesini ve çevre dokulara zarar vermesini önleyecektir. Buna ek olarak hastanın ağrılarına yönelik ağrı kesici ilaçlar da doktorlar tarafından reçete edilebilmektedir.

İlk müdahale sağlandıktan sonra dirseğin durumuna göre doktor, cerrahi işlemler de önerebilmektedir. Dirsek kırığı ameliyatı olarak da bilinen bu cerrahi işlemler sırasında kırığın çevresindeki dokular onarılır; kırılan kemik, plak ve vida gibi implantlar sayesinde sabitlenir. Bu işlem, halk arasında dirseğe platin takılması olarak da bilinir. Dirsek kırığı tedavisi, hastanın bir an önce iyileşip hareket fonksiyonlarını geri kazanabilmesi ve günlük yaşantısına dönebilmesi için gerçekleştirilir.

Dirsek Kırığı Ameliyatı Kaç Saat Sürer?

Dirsek kırığı ameliyatı, yapılan işlemlerin kapsamına göre 45 dakika ila 2 saat arasında sürebilmektedir. Dirsek ve çevresinde meydana gelen hasarlar kişiden kişiye değişebilir. Bu hasarların ne şekilde, hangi cerrahi işlemlerle tedavi edileceği muayenenin ardından kararlaştırılır. Dolayısıyla cerrahi müdahalenin süresi kişiden kişiye değişebilmektedir.

Dirsek Kırığı Ameliyatı Sonrası Fizik Tedavi

Diğer birçok ortopedik hastalıkta olduğu gibi dirsek kırıklarında da fizik tedavi çok önemlidir. Dirsek kırığı ameliyatı sonrası fizik tedavi, kişinin dirsek eklemini sağlıklı bir şekilde kullanabilmesi ve iyileşme sürecini ideal koşullarda geçirebilmesi için çok önemlidir. Hareket sistemini meydana getiren kaslar, kemikler ve diğer yardımcı dokular ancak kişinin hareketi ile güçlenebilir. Bu yüzden dirsek kırığı ameliyatı iyileşme sürecinde; hastalar, uzmanlar tarafından onlara özel olarak hazırlanmış olan egzersizleri düzenli olarak gerçekleştirmelidir. Ancak bu egzersizlerin doktor ve fizik tedavi uzmanı önerileriyle sınırlı olması gerekir. Hastanın durumuna uygun olmayan egzersizler dirseğe ve kola zarar verebilir, iyileşme sürecini daha zor bir hale getirebilir.

Dirsek Kırıkları Tedavisi

Dirsek kırıkları, dirseğin birçok noktasında meydana gelebilirler. Genelde bu kırıklara eklem, sinir ve kas yaralanmaları da eşlik etmektedir. Dirsek kırığı tedavisi, bu yüzden çoğunlukla cerrahi işlemlerle gerçekleşmektedir. Hastaya en uygun tedavi, doktor tarafından özenle ve dikkatle hazırlanır. Bu yüzden alanında uzman bir doktorla görüşmek ve kapsamlı bir muayene olmak, iyi bir dirsek kırığı tedavisi için gerekli bir adımdır.

Dirsek kırıkları tedavisi ve diğer hastalıklar hakkında detaylı bilgi için bizi arayabilir, Ortopedi ve Travmatoloji Uzmanı Doç. Dr. Uğur Mermerkaya’dan randevu alabilirsiniz.