Ayak Bileği Kıkırdak Tedavisi

Ayak bileği, bileği meydana getiren dokuların birlikte, uyum içerisinde çalışması sonucu ayak ve ayak parmaklarının hareketlerini mümkün kılan önemli bir yapıdır. Talocrural eklem olarak da bilinen ayak bileği eklemi ayağın hareketlerini kontrol eder ve kısıtlar, bu şekilde yürüme, ayakta durma gibi eylemleri gerçekleştirebilir hale geliriz.

Ayak bileği eklemini saran kıkırdaklar, fiziksel travmalara veya birtakım yapısal bozukluklara bağlı olarak zedelenebilir ve hasar görebilirler. Özellikle sporcular, spor faaliyetleri sırasında yanlış teknik veya ekipman kullanımına bağlı olarak ayak bileği kıkırdaklarını yaralayabilirler. Bu yaralanmalar ayak bileği ağrılarına ve yürüme gibi çok basit aktivitelerin bile aksamasına sebep olabilirler. Bu yüzden, ayak bileğini de kapsayan herhangi bir yaralanmanın ardından bir Ortopedi ve Travmatoloji doktoruna görünmek gerekir.

Ayak bileği kıkırdak tedavisi ve diğer konular hakkında detaylı bilgi için bize ulaşabilir, Doç. Dr. Uğur Mermerkaya gibi alanında uzman bir hekimden randevu alabilirsiniz.

Ayak Bileği Kıkırdak Zedelenmesi Nedir?

Ayak bileğinde yer alan kıkırdakların, herhangi bir fiziksel travmaya veya yapısal bozukluğa bağlı olarak hasar görmesine ayak bileği kıkırdak zedelenmesi denir. Kıkırdak zedelenmeleri, sporcularda sık sık meydana gelen bir rahatsızlıktır. Bu rahatsızlık, tedavi edilmediği takdirde kişinin spor yapmasına ve hatta günlük yaşamındaki ufak işleri bile gerçekleştirmesine engel olabilir. Ayak bileği kıkırdak yaralanmaları, yaş ile birlikte dokuların güçsüzleşmesi sebebiyle yaşlılarda da sık sık meydana gelebilmektedir.

Ayak Bileği Kıkırdak Lezyonu Neden Olur?

Talus kemiğini saran kıkırdakların zarar görmesi sonucu, kemikte meydana gelen hücre ölümleri sebebiyle ayak bileği kıkırdak lezyonu dediğimiz rahatsızlık oluşmaktadır. Talus kemiği, tibia-fibula ile birlikte ayak bileğini meydana getiren kemiklerden biridir. Bu kemiğin üzerindeki kıkırdaklar zarar görürse ağrı ve hareket kısıtlılığı gibi sorunlara yol açan ayak bileği kıkırdak lezyonları meydana gelir.

Ayak Bileği Kıkırdak Rahatsızlıklarının Belirtileri Nelerdir?

Ayak bileği kıkırdaklarında meydana gelen rahatsızlıklar hemen hemen benzer belirtilere sebep olmaktadır. Bu belirtiler arasında;

• Merdiven inip çıkarken, yürürken veya ayakta dururken zorlanma,
  • Ayak bileğinin kilitlenmesi, bilek hareketleri sırasında takılmalar,
  • Harekete bağlı artabilen ayak bileği ağrıları,
  • Ayak bileği kıkırdak rahatsızlığına yol açan sebebe bağlı olarak ayak bileğinde şişlik ve morarma gibi şikâyetler bulunmaktadır.

Herhangi bir ayak bileği yaralanmasından şüphelenen hastalar bir an önce alanında uzman bir doktora görünmelidir. Tedavi edilmeyen ayak bileği kıkırdak hastalıkları; kişinin hayat kalitesini düşüren belirtilere ve ikincil rahatsızlıklara sebep olabilirler.

Ayak Bileği Kıkırdak Hastalıkları Nasıl Anlaşılır?

Ayak bileği kıkırdak hastalıkları; ayak bileği hareketinde takılmalara, ağrılara ve şişliklere sebep olurlar. Bu belirtiler özellikle fiziksel bir travma sonucu meydana geldiyse ayak bileği kıkırdak hastalıklarının varlığından şüphe edilebilir. Böyle bir durumda kesin teşhisin ve doktor tedavisinin mümkün olabilmesi için bir Ortopedi ve Travmatoloji uzmanıyla görüşmek gereklidir.

Ayak Bileği Kıkırdak Erimesi Tedavisi Nasıl Yapılır?

Ayak bileği kıkırdak erimesi tedavisi, kişinin kıkırdaklarında bulunan hasarın boyutuna göre farklı şekillerde gerçekleştirilebilir. Eğer erime ileri bir boyutta değilse fizik tedavi ve ilaç tedavisi ile hastanın şikâyetleri giderilmeye çalışılır.

Ayak bileği kıkırdak erimesi tedavisi, erimenin ilerlediği durumlarda ise ayak bileği artroskopisi denilen modern bir cerrahi operasyon ile yapılır. Bu operasyon sayesinde erimeye sebep olan sorunlar giderilir ve kıkırdaklar onarılır. Artroskopik ayak bileği ameliyatı veya ayak bileği kıkırdak ameliyatı olarak bilinen bu işlem sayesinde hastalar, iyileştikten sonra günlük yaşamlarına geri dönebilirler.

Ayak bileği kıkırdak zedelenmesi, bitkisel tedavi yöntemleri gibi alternatif  yöntemlerle tedavi edilemez. Alternatif tedavi yöntemleri bilimsel veya güvenilir değildir. Hatta bazı durumlarda, hastaların ölümüne yol açan anafilaktik şok gibi ciddi alerjik reaksiyonlara sebep olabilirler. Bir hastalığın tanısı ve tedavisi ancak tıp eğitimi almış bir doktor tarafından gerçekleştirilebilir.

Ayak Bileği Kıkırdak Ameliyatı Nasıl Yapılır?

Ayak bileği kıkırdak ameliyatı,  artroskopik ayak bileği ameliyatı olarak da bilinen kapalı bir ameliyat yöntemidir. Bu yöntem sayesinde, küçük kesiler kullanılarak hastanın ayak bileğine bir kamera sokulur. Bu kamera yardımıyla, ayak bileği kıkırdaklarındaki hasar tespit edilir ve onarılır. Hasara sebep olan faktörler ortadan kaldırılır. Tüm bu işlemler anestezi altında gerçekleştiği için hasta herhangi bir ağrı hissetmez. Ayak bileği kıkırdak ameliyatı, yapılan işlemlerin kapsamına göre 1 ila 1,5 saat sürmektedir.

Ayak Bileği Kıkırdak Ameliyatı Kaç Günde İyileşir?

Ayak bileği kıkırdak ameliyatı, kapalı yöntemle gerçekleştirilen bir operasyon olduğu için hastalar, diğer yöntemlere kıyasla çok daha çabuk iyileşmektedir. Ameliyatın gerçekleştiği gün taburcu olan hastalar kısa bir süre içerisinde günlük yaşantılarına dönebilirler. Bu süre kişiden kişiye değişebilmektedir. Günlük yaşamına dönen hastalar, yine de bir süre ağır işlerden kaçınmalı ayak bileklerini fazla yüklenmemelidirler. Bu süreçte doktor tavsiyelerine uymak ve ayak bileğini darbelere karşı korumak çok önemlidir. Ameliyatı takiben 4 ila 6 hafta içerisinde ayak bileği büyük oranda iyileşir.