Kalça Osteotomisi

Kalça; yük taşıma, bacakların hareketi ve oturma gibi eylemler açısından çok önemli bir organdır. Gerek bedenin ağırlık merkezi civarında bulunmasından gerekse de vücut yükünü taşıması bakımından kalçanın yüksek bir stabiliteye (dengeye) ve hareket açıklığına sahip olması çok önemlidir.

Kalça kemiklerinde, kıkırdaklarında veya eklemlerinde meydana gelebilecek herhangi bir hastalık bahsettiğimiz denge durumunu ve hareket açıklığını olumsuz etkileyebilir. Bu durum kişinin hareketlerini kısıtladığı gibi büyük ağrılara da sebep olabilmektedir. Kalça osteotomisi sayesinde, total kalça protezine gerek kalmaksızın kalça displazisi ve eklem aşınmaları gibi hastalıklar tedavi edilebilir.

Kalça osteotomisi ve diğer konular hakkında detaylı bilgi için bizi arayabilir, Doç. Dr. Uğur Mermerkaya gibi alanında uzman bir hekimden randevu alabilirsiniz.

Kalça Osteotomisi Nedir?

Kalça osteotomisi, kalçada meydana gelen; kireçlenme ve aşınmaların tedavi edilmesine olanak sağlayan cerrahi bir işlemdir. Bahsettiğimiz hastalıklar, kalçaya binen yükün dengesiz dağılımına sebep olabilir ve uyluk kemiğinin bir tarafının daha fazla aşınmasına yol açabilirler. Bu durum, kişide ağrılar ve hareket kısıtlılığı gibi olumsuzluklar meydana getirebilir. Kalça osteotomisi sayesinde bahsi geçen olumsuzluklar giderilir, hastanın günlük yaşamına dönmesi, ağrısız bir şekilde hareket edebilmesi sağlanır. Kalça osteotomisi, total kalça protezi gibi tedavi yöntemlerine kıyasla çok daha hızlı bir iyileşme süresi vaat eder. Özellikle orta yaşlı ve genç hastalarda, kalça osteotomisi daha sık tercih edilmektedir. Bunun sebebi protez ameliyatının daha ciddi bir işlem olması ve bazı hareket kısıtlıklarına yol açmasıdır.

Kalça Osteotomisi Neden Yapılır?

Kalça osteotomisi, kalçayla alakalı birçok hastalığın tedavisinde kullanılabilir. Kimlerde ve hangi amaçlarla kullanılacağı ancak bir doktor tarafından belirlenebilecek olsa da kalça osteotomisi genelde;

• Eklem ve kıkırdak gibi yumuşak dokularda gerçekleşen kireçlenmeler,
  • Kalçaların fiziksel travmalar sonucu darbe aldığı durumlar,
  • Kalıtımsal veya sonradan kazanılan sebeplerle kalça çıkıklarının tekrarladığı durumlar,
  • Ağırlık dengesizliği sonucu femur başında meydana gelen aşınmalar gibi rahatsızlıkların tedavisinde kullanılmaktadır.

Kalça Osteotomisi Nasıl Yapılır?

Kalça osteotomisi öncesinde hastalar, doktorlar tarafından detaylı bir şekilde muayene edilirler. Bu muayene sırasında çeşitli görüntüleme teknikleri ve yöntemler kullanılarak hastanın kalçasındaki sıkıntılar tespit edilir. Elde edilen verilere göre hastaya özel bir tedavi planı hazırlanır. Kalça osteotomisi birçok kalça hastalığının tedavisinde kullanıldığı için bu süreç önemli ve belirleyicidir. Tüm tedavi süreci hastaya özel bir şekilde planlandıktan sonra bir ameliyat tarihi belirlenir. Kalça osteotomi ameliyatı hakkında hasta bilgilendirilir. Anestezi altında gerçekleştirilen bu operasyon sırasında hastanın kalça ekleminde, kıkırdaklarında veya uyluk kemiği başında meydana gelmiş olan hasarlar onarılır. Hastanın proteze ihtiyaç duymadan günlük yaşamına dönebilmesi ve ağrılarından kurtulması sağlanır.

Kalça Osteotomi Ameliyatı

Kalça osteotomi ameliyatı, hastaya özel hazırlanmış olan tedavi planı kapsamında gerçekleşir ve yapılan işlemlerin kapsamı da hastadan hastaya değişebilmektedir. Genel anestezi altında gerçekleşen bu operasyon açık ameliyat tekniği ile yapılır. Hastalar anestezi altında oldukları için ağrı hissetmezler.

Operasyon kalça önünden dışa doğru uzanan cerrahi bir kesi ile başlar. Hedef dokulara ulaşabilmek için Smith-Peterson yöntemi gibi özel teknikler kullanılır. Hedef dokuya ulaşıldığında dokunun onarımı gerçekleştirilir. Kıkırdak hasarları, eklem ve kemik aşınmaları, uyluk kemiği başında meydana gelen deformasyonlar düzeltilir. Bu işlem sırasında bacak boylarındaki eşitsizlikler de düzeltilebilmektedir. Tüm bu işlemler sayesinde, hastanın kalçasına binen yükün dengelenmesi sağlanır. Böylelikle aşınmaların yeniden meydana gelme ihtimali düşürülmüş olur. Kalça osteotomi ameliyatı sonrasında hastalar, sıkıntılarından büyük oranda kurtulurlar. Özellikle görece genç hastalar, protez tedavisine gerek kalmaksızın kalçaları ile ilgili hareket kısıtlılığından ve ağrılardan kurtulabilirler.

Kalça Osteotomi Ameliyatı Sonrası Dikkat Edilmesi Gerekenler Nelerdir?

Kalça osteotomi ameliyatı sırasında gerçekleştirilen işlemler kişiden kişiye değişebilmektedir. Her kalça osteotomisinde aynı işlemler yapılmaz. Hasta üzerinde gerçekleştirilecek olan işlemler, kişinin ihtiyaçlarına ve şikâyetlerine göre değişebilir. Bu yüzden iyileşme süresi ve süreci de kişiden kişiye farklılaşabilmektedir. Yine de kalça osteotomisi olan hastaların iyileşme süreci boyunca dikkat etmesi gereken bazı durumlar vardır. Bu durumlara;

• Bir süre kalça üzerine çok yük bindirmemek,
  • Mümkünse alaturka tuvalet kullanmamak,
  • Çömelmemek veya otururken bacak bacak üstüne atmamak,
  • Kalça bölgesini, herhangi bir darbeye karşı korumak,
  • Merdiven inip çıkma gibi eylemler sırasında dikkatli olmak,
  • Ameliyat bölgesini enfeksiyon riskine karşı korumak,
  • Kişisel hijyene dikkat etmek gibi örnekler verilebilir.

Doktorunuz, dikkat etmeniz gereken konular hakkında sizi detaylı olarak bilgilendirecektir.

Kalça Osteotomisi

Fiziksel travma, aşırı kilo, yaşlanma veya kireçlenme gibi sebeplerden kalça eklemi ve çevre dokular zarar görebilir. Bu durum şiddetli ağrılara ve hareket zorluğuna sebep olabilir. Kalça osteotomisi, protez tedavisine gerek kalmadan bu rahatsızlıkların tedavi edilmesine olanak sağlar. Kalça osteotomi ameliyatı sonrasında hastalar, total kalça protezine kıyasla çok daha çabuk iyileşmektedir. Bu sebeple görece genç olan hastalar tarafından tercih edilmektedir.

Kalça osteotomisi hakkında detaylı bilgi için bizi arayabilir, Ortopedi ve Travmatoloji Uzmanı Doç. Dr. Uğur Mermerkaya’dan randevu alabilirsiniz.