Halluks Valgus Tedavisi

Halluks valgus, genetik faktörler gibi sebeplerle ayak başparmağında meydana gelmiş olan şekil bozukluğuna verilen isimdir. Özellikle kadınlarda daha sık görülen bu hastalık, ayak baş parmağının yana doğru kayması, sapması şeklinde kendini belli eder. Genetik faktörlere ek olarak ayak yapısına uygun olmayan ayakkabılar ve düz tabanlı olma durumu da halluks valgusa sebep olabilmektedir. Halluks valgus ve halluks valgusa eşlik eden rahatsızlıklar ayak başparmağının iltihaplanmasına, ayak ağrılarına ve yürümede zorluk yaşamaya sebep olabilir. Halluks valgus hastalığından şüphelenildiği durumda bir Ortopedi ve Travmatoloji uzmanıyla görüşmek, alınabilecek en doğru karar olacaktır.

Halluks valgus ve diğer ayak hastalıkları hakkında detaylı bilgi için bizi arayabilir, Doç. Dr. Uğur Mermerkaya gibi alanında uzman bir hekimden randevu alabilirsiniz.

Halluks Valgus Nedir?

Halluks valgus, ayak başparmağının; yanlış ayakkabı kullanımına, genetik faktörlere veya diğer hastalıklara bağlı olarak deforme olmasına, yana doğru kaymasına sebep olan bir hastalıktır. Bu hastalık halk arasında ‘bunyon’ ismi ile de bilinmektedir.

Ayak parmakları, dengeli bir şekilde yürümemize ve çevik hareketler sergilememize yardımcı olurlar. Ayak parmaklarının herhangi bir hastalıktan mustarip olması, kişinin hareket kabiliyetini etkileyebilir, istenmeyen kazalara yol açabilir.

Halluks Valgus Neden Olur?

Halluks valgus, genelde kalıtımsal olarak bu hastalığa yatkın kişilerde meydana gelir. Kalıtımsal faktörlerin yanı sıra yüksek topuklu, dar ve ayak yapısına uygun olmayan ayakkabı kullanımı da bu hastalığa sebep olabilmektedir. Halluks valgusun düz tabanlı olma durumuyla da yakından bir ilişkisi olduğu bilinmektedir.

Halluks Valgus Dereceleri Nelerdir?

Halluks valgus, ayak başparmağının kayma açısına bağlı olarak üç ayrı sınıflandırma altında incelendir.

Hafif dereceli halluks valgus hastalığında bu açı 15 ila 20 derece arasındadır.

Orta dereceli halluks valgus hastalığında açının derecesi 21 ila 39 arasında yer alır.

Şiddetli halluks valgusta ise açı 40 dereceden büyüktür ve bazı durumlarda ileri tedavi yöntemleri gerekebilir.

Halluks valgus, ayak başparmağına bakılarak kolayca tespit edilebilen bir rahatsızlıktır. Ancak bu rahatsızlığın derecesi ve ne şekilde tedavi edileceği ancak bir doktor muayenesi sırasında kararlaştırılabilir.

Ayak Başparmak Ağrısı Neden Olur?

Ayak başparmağı ağrısı birçok sebepten meydana gelmiş olabilir. Bu sebeplerin en başında fiziksel travmalar vardır. Ayak başparmağı, insan ayağında bulunan en büyük ve en çıkık parmak olduğu için kolayca bir yere vurulabilir veya zarar görebilir. Parmakta yer alan kemikler, kıkırdaklar veya diğer yumuşak dokular çok kolay bir şekilde incinebilirler. Bu da ayak başparmağı ağrılarına sebep olacaktır. Ayak başparmağı ağrısının bir diğer yaygın sebebi de halluks valgustur. Tedavi edilmeyen hallus valgus hastalığı, daha ciddi durumlara yol açabilir.

Halluks Valgus Tedavi Edilmezse Ne Olur?

Halluks valgus, tedavi edilmediği takdirde ciddi ayak ağrılarına, ikincil hastalıklara sebep olabilir. Erkenden teşhisi ve tedavisi gerçekleştirilmeyen halluks valgus hastalığı, cerrahi operasyon ile tedavi edilmek zorunda kalabilir. Ayrıca tüm süreç boyunca hasta, bu rahatsızlığın tüm olumsuz belirtileriyle baş başa kalacak ve günlük yaşantısında zorluklarla karşılaşacaktır. Bu yüzden her hastalıkta olduğu gibi halluks valgusun da erkenden teşhis ve tedavi edilmesi çok önemlidir.

Halluks Valgus Ameliyatsız Tedavisi Mümkün Mü?

Halluks valgus, erken teşhis edildiği takdirde ameliyata ihtiyaç duyulmadan tedavi edilebilen bir hastalıktır. Bu durumlarda özel bandajlar, ayak atelleri ve benzer ekipmanlar sayesinde kaymanın meydana geldiği kemik eski haline getirilmeye çalışılır. Bu süreçte birtakım hayat tarzı değişiklikleri, uygun ayakkabı kullanımı ve benzer değişimler de hastalığın ilerlemesini önleyecektir.

Halluks Valgus Ameliyatı Nasıl Yapılır?

Halluks valgus ameliyatı veya ayak başparmağı ameliyatı olarak bilinen bu işlem anestezi altında gerçekleşir. Dolayısıyla hastalar herhangi bir ağrı hissetmezler. İşlem sırasında anestezi altında olan hastanın başparmağında yer alan şekil bozukluğu giderilir. Bu işlem hemen hemen 1 ila 1,5 saat arasında sürmektedir. Ayak başparmağı ameliyatı, tamamen hastaya özel olarak planlanan bir işlemdir. Ameliyattan önce çeşitli görüntüleme teknikleri ile doktor, hastanın ayak başparmağındaki bozukluğu kesin olarak saptar. Daha sonra ise bu bozukluğu ortadan kaldırmaya yönelik bir ameliyat süreci oluşturur.

Halluks Valgus Ameliyatı Sonrası İyileşme Süreci Nasıldır?

Ameliyattan sonra hastalar, genelde 1 ay içerisinde günlük yaşamlarına dönebilecek ölçüde iyileşirler. İyileşme süreci boyunca doktor tavsiyelerine uymak, yara bakımına ve kişisel hijyene dikkat etmek çok önemlidir. İyileşme süreci boyunca hastalar ayaklarını herhangi bir darbeye karşı korumalıdırlar.

Halluks Valgus Tedavisi

Halluks valgus, düzgün tedavi edilmediği ve ilerlediği durumlarda birçok ciddi rahatsızlığa sebep olabilir. Bu rahatsızlıklar kişinin hayat kalitesini önemli ölçüde düşürebilirler. Ayak başparmağı kemiğinin yana sapması şeklinde belli olan bu hastalık, beraberinde yol açtığı sıkıntılarla birlikte ciddi ayak ağrılarına yol açabilmektedir.

Halluks valgus tedavisi ve diğer ayak hastalıkları hakkında detaylı bilgi için bize ulaşabilir, Ortopedi ve Travmatoloji Uzmanı Doç. Dr. Uğur Mermerkaya’dan randevu alabilirsiniz.