Omuz Kas Yırtıkları

Omuzlarımız gerek gövdemizle kollarımızı birleştirmeleri gerekse de kol hareketlerimizde büyük bir rol oynamaları sebebiyle çok önemli organlardır. Omuzlarda meydana gelebilecek herhangi bir sorun hem şiddetli ağrılara hem de ciddi hareket kaybına sebep olabilir.

Omuz kası yırtığı veya rotator manşet yırtığı her yaştan insanda görülebilen bir rahatsızlıktır. Genelde kazalara bağlı fiziksel travmalar sonucu görülmektedir. Omuz kası yırtığı, yaşlılarda; doku yıpranmasına veya ikincil hastalıklara bağlı olarak da oluşabilmektedir.

Omuz kası yırtıkları iki şekilde tedavi edilebilir. Tedavinin şekli; yırtığın boyutuna, hastanın yaşına veya iş ve sosyal hayatında ne kadar aktif olduğuna göre değişebilir. Genç yaştaki hastalar daha aktif bir yaşama sahip oldukları için genelde artroskopik omuz ameliyat ile tedavi edilirler. Daha yaşlı hastalarda ise yırtığın ilerlememesine ve hastanın şikâyetlerinin azaltılmasına yönelik tedaviler tercih edilir.

Artroskopik omuz ameliyatı hakkında detaylı bilgi için sitemizde yer alan Omuz Artroskopisi isimli yazıyı inceleyebilirsiniz.

Omuz kas yırtılması ve artroskopi ile omuz ameliyatı hakkında daha fazla bilgi için bizi arayabilir, Doç. Dr. Uğur Mermerkaya gibi alanında uzman bir hekimden randevu alabilirsiniz.

Rotator Manşet Yırtığı Nedir?

Omuz ekleminin sabitlenmesinde ve düzgün bir şekilde hareket edebilmesinde görevli olan rotator manşetin, fiziksel bir travmaya bağlı olarak yırtılmasına rotator manşet yırtığı denir. Rotator manşet yırtıklarının en fark edilir belirtisi omuz ağrısıdır. Bu ağrı omuz ve kol hareketlerine bağlı olarak artabilir.

Omuz Kas Yırtıkları Neden Olur?

Omuzlar, kollarla birlikte vücudun en hareketli bölgelerinden biridir. Günlük yaşamınızda hiç farkında olmadan yüzlerce defa omuzlarınızı oynatır, hareket ettirir, gerdirirsiniz. Bu aktiviteler sırasında veya bir kaza sonucunda omuz kasları hasar görebilir. Özellikle kolların ve omuzların fazla kullanıldığı işlerde, sporlarda veya benzer aktivitelerde omuz kası yırtıkları görülebilmektedir. Tendon ve benzeri dokularda meydana gelen yıpranma ya da aşınmalara bağlı olarak omuz kası yırtılması, yaşlılarda günlük aktiviteler sırasında bile gerçekleşebilir.

Omuz Kas Yırtığı Belirtileri Nelerdir?

Omuz kası yırtığının en sık rastlanılan belirtisi dirsek ve omuz bölgesi arasında meydana gelen ağrıdır. Bu ağrı omuzun ve kolun hareketlerine göre artış gösterebilir. Genelde ağrı artışı, kolun yukarı veya yana doğru uzatılması sırasında gerçekleşir. Ağrıdan çekinen hastalar kollarını hareket ettirmek istemeyebilirler. Omuzda kas yırtığı oluştuğu takdirde; kol hareketleri kısıtlanabilir, kolda ve omuzlarda güçsüzlük hissi oluşabilir. Bu tarz şikâyetleri olan hastalar bir an önce bir Ortopedi ve Travmatoloji uzmanı ile görüşmelidir.

Omuz Kas Yırtığı Nasıl Anlaşılır?

Omuz kası yırtılmasını, omuzda meydana gelen ve hareketle birlikte artan ağrıdan anlamak mümkün olabilir. Ancak hastalığın kesin olarak teşhis edilebilmesi ve hastaya uygun bir tedavinin planlanabilmesi için doktor muayenesi şarttır. Doktorlar, MR gibi gelişmiş görüntüleme tekniklerini kullanarak rotator manşet yırtığı olarak da bilinen omuz kası yırtıklarını teşhis edebilirler. Ardından ise yırtığın boyutuna ve hastanın yaşına göre bir tedavi planı hazırlarlar.

Omuz Kas Yırtılması (Rotator Manşet Yırtığı) Tedavisi Nasıl Yapılır?

Omuz kası yırtıkları, hastanın genel durumuna ve yaşam tarzına göre iki farklı şekilde tedavi edilebilmektedir. Bu tedavi şekillerinden hangisinin seçileceği hasta talebine ve doktor kararına göre değişebilmektedir.

• Konservatif Tedavi: Bu tedavi şekli, omuzdaki kas yırtılmasının ilaç tedavisi ve fizik tedavi gibi yöntemlerle onarılmasıdır. Konservatif tedavide, kas yırtığının ilerlemesini önlenir ve ağrı kesici gibi ilaçlarla hastanın şikâyetleri hafifletilir. Zaman alan bir işlem olduğu için aktif bir iş ve sosyal hayatı olan hastalarda tercih edilmez.
  • Artroskopik Omuz Ameliyatı İle Tedavi: Omuz artroskopisi olarak da bilinen bu işlem sayesinde hastanın omuz kasları, kapalı ameliyat teknikleri ile onarılır. İşlem sırasında hastanın omuz bölgesine yapılan kesiler çok küçük olduğu için, ameliyat sonrasında iyileşme epey hızlıdır. Bu tedavi şekli genelde, aktif bir sosyal ve iş hayatı olan, genç hastalarda tercih edilmektedir. Konservatif tedavinin sonuç vermediği durumlarda da kapalı omuz ameliyatı olarak bilinen bu işlem gerçekleştirilir. Kapalı omuz ameliyatı hakkında detaylı bilgi için sitemizde yer alan Omuz Artroskopisi isimli yazıyı inceleyebilirsiniz.

Omuz Kas Yırtılması Ameliyatı Kaç Saat Sürer?

Omuz kas yırtılması ameliyatı, yapılan işlemlerin kapsamına göre 1 ila 1,5 saat arasında sürmektedir. Hastalar ameliyattan sonra kendilerine gelebilmeleri için özel bir odada gözetim altına alınırlar.

Omuz Kas Yırtılması Ameliyatı Sonrası İyileşme Süreci Nasıldır?

Artroskopik omuz ameliyatı epey gelişmiş ve modern bir tekniktir. Bu teknik sayesinde, omuz kasında bulunan yırtılma çok küçük kesiler yoluyla onarılır. Ameliyattan sonra 4 ila 6 hafta boyunca omuz askısı gibi destekleyici ve koruyucu bir ekipman takılmalıdır. Omuz kası yırtılması ameliyatı sonrası hastalar, 1 hafta içinde bazı omuz hareketlerini gerçekleştirebilir, doktor tarafından önerilen basit egzersizleri yapabilirler. Ancak 6 haftaya kadar omuza ağırlık bindirmemeye, darbe almamaya, aktif ve ani hareketler yapmamaya dikkat edilmelidir.

Omuz Kas Yırtılması Ameliyatı Sonrası Fizik Tedavi Gerekir Mi?

Ameliyat sonrasında, hastaya özel olarak hazırlanacak egzersiz ve fizyoterapi planı iyileşme sürecine katkı sağlayacaktır. Bu süreçte doktorunuzun ve fizik tedavi uzmanınızın tavsiyelerine uymak çok önemlidir. Size uygun olmayan bir egzersiz, omzunuza zarar verebilir.

Omuz Kas Yırtıkları Tedavisi

Omuz kası yırtılması, fiziksel travma veya tendonlarda meydana gelen yıpranma gibi sebeplerle oluşabilen ciddi bir rahatsızlıktır. Rotator manşet yırtığı olarak da bilinen bu hastalık omuz bölgesinde ağrılara ve hareket zorluklarına yol açabilir. Omuz kası yırtığından şüphelenen hastalar bir an önce alanında uzman bir doktorla görüşmelidir.

Omuz kas yırtığı ameliyatı hakkında detaylı bilgi için bizi arayabilir, Ortopedi ve Travmatoloji Uzmanı Doç. Dr. Uğur Mermerkaya’dan randevu alabilirsiniz.