Çoklu Bağ Yaralanmaları Tedavisi

Diz, hareket sistemi için çok önemli olan bir organdır. İnsan vücudunda en fazla ağırlığı taşıyan organ olan dizler, birçok dokunun birlikte çalışması ile; ayakta durma, yürüme ve koşma gibi faaliyetleri yerine getirirler.

Dizlerde meydana gelebilecek herhangi bir sorun, bahsettiğimiz fiziksel görevlerin aksamasına ve kişinin günlük yaşantısında sıkıntılar çekmesine sebep olabilir. Çoklu bağ dokuları da dizin hareket görevini yapmasına olanak sağlayan dokulardandır. Bu büyük bağ dokularından iki ya da daha fazlası hasar görürse bu duruma çoklu bağ yaralanması denilmektedir. Çoklu bağ yaralanmalarına bağlı olarak diz eklemlerinde gevşeme ve denge bozuklukları meydana gelebilir. Bu yaralanmalar tedavi edilmediklerinde yıllar sonra bile ağrı ve denge bozukluğu gibi sıkıntılara sebep olabilmektedirler.

Çoklu bağ yaralanmaları tedavisi hakkında detaylı bilgi için bizi arayabilir, Doç. Dr. Uğur Mermerkaya gibi alanında uzman bir hekimden randevu alabilirsiniz.

Çoklu Bağ Yaralanmaları Nedir?

Çoklu bağ yaralanmaları, dizin hareket etmesini sağlayan bağlardan ikisinin veya daha fazlasının hasar almasıdır. Dizler; kemik, kıkırdak, eklem, kas ve bağ dokular gibi birçok dokunun birlikte uyum içinde çalışması sayesinde ayakta durmamıza ve yürümemize olanak sağlarlar. Bağ dokular dizler için çok önemlidir. Bu dokular sayesinde dizlerin ileri-geri şeklinde hareket etmesi mümkün hale gelir. Bu dokulardan iki veya daha fazlası zarar gördüğü takdirde çoklu bağ zedelenmesi veya çoklu bağ yaralanması dediğimiz rahatsızlıklar meydana gelir.

Çoklu Bağ Yaralanmaları Neden Olur?

Çoklu bağ yaralanmaları en çok sportif faaliyetler sırasında meydana gelen kazalar sonucu oluşmaktadır. Bu yaralanmalar düşük enerjili travmalar veya yüksek enerjili travmalar sonucu ortaya çıkabilir. Bahsettiğimiz travma türüne bağlı olarak sebep oldukları şikâyetler ve tedavi yöntemleri değişiklik gösterebilmektedir. Çoklu bağ yaralanmaları, spor kazalarına ek olarak; trafik kazaları sonucu, dize alınan darbeler sonucu ve yüksekten düşme gibi durumlar sonucu da ortaya çıkabilmektedir

Çoklu bağ yaralanmalarından korunabilmek için; yapılan spora uygun bir ayakkabı seçilmesi, fazla kiloların verilmesi, üst bacak kaslarını güçlendiren faaliyetler yapılması ve düzenli olarak yürünmesi önerilmektedir.

Çoklu Bağ Yaralanmaları Belirtileri Nelerdir?

Çoklu bağ yaralanması belirtilerine;

• Dizde şişlik,
  • Yürümede güçlük,
  • Ayakta kalmada güçlük,
  • Denge bozuklukları,
  • Ağrı gibi örnekler verilebilir.

Çoklu bağ yaralanması belirtileri, yaralanmanın şiddetine göre değişiklik gösterebilmektedir. Bu belirtilerin neredeyse tamamı, kişinin günlük yaşantısında büyük sorunlara sebep olabilir. Genellikle çoklu bağ yaralanmasına eşlik eden diz çıkıkları gibi sıkıntılar, bahsettiklerimize ek olarak farklı belirtilere de sebep olabilirler.

Çoklu bağ yaralanmasından şüphelenen hastalar, bir an önce uzman bir doktora görünmelidir. Hastalıkların teşhisi ve tedavisi ancak alanında uzman hekimler tarafından yapılabilir. Doktor muayenesi sırasında hastanın şikâyetleri ve dizin genel durumu incelenir. Hasarlı dokular çeşitli modern yöntemler sayesinde belirlenir. Daha sonrasında ise bu dokuların düzgün bir şekilde tedavi edilebilmeleri için, hastaya özel bir tedavi planı hazırlanır.

Çoklu Bağ Yaralanmaları Nasıl Tedavi Edilir?

Çoklu bağ yaralanması tedavisi, kişiden kişiye ve yaralanmanın şiddetine göre değişiklik gösterebilmektedir. Birçok durumda, çoklu bağ yırtılmalarına diz çıkıkları gibi diğer rahatsızlıklar da eşlik etmektedir. Bu yüzden detaylı bir doktor muayenesi şarttır. Bu muayeneler sırasında MRG gibi görüntüleme teknikleri kullanılarak hastanın dizindeki hasar belirlenir. Hasarın şiddetine ve hastanın şikâyetlerine yönelik özel bir tedavi planı oluşturulur. Bu tedavi planı dahilinde önce hastanın dizine bir breys takılır. Breysler, dizin desteklenmesine olanak sağlayan özel aparatlardır. Bu aparatlar takıldıktan sonra hastaya çeşitli egzersizler verilir. Bu egzersizlerle birlikte dizin, yeniden hareket kabiliyetini kazanması, diz kaslarının güçlendirilmeleri amaçlanır.

Dizde yer alan hasarın boyutuna göre cerrahi yöntemler de tercih edilebilmektedir. Çoklu bağ yaralanması ameliyatı olarak bu işlem sayesinde hasarlı bağlar onarılır ve hastanın günlük yaşantısına en kısa sürede dönmesi sağlanır. Çoklu bağ yaralanması ameliyatı, erken dönemde yapıldığı takdirde çok daha kolay gerçekleşmekte ve daha hızlı iyileşmeye sebep olmaktadır.

Çoklu Bağ Yaralanmaları Tedavisi

Çoklu bağ yaralanmaları, özellikle yanlış yapılan sportif aktiviteler, trafik kazaları veya diğer fiziksel travmalar sonucu meydana gelirler. Erkenden tedavi edilmeleri, hastanın günlük yaşantısına daha hızlı dönebilmesi ve dizde kalıcı hasarların oluşmaması için çok önemlidir. Çoklu bağ yaralanmaları tedavisi sayesinde hastaların ağrı, hareket etmede güçlük ve şişlik gibi sıkıntıları ortadan kaldırılabilir. Çoklu bağ yaralanması ameliyatı ile birlikte hastanın, günlük yaşantısına dönme süresi çok daha kısalmakta ve dizde meydana gelebilecek olan kalıcı sorunlar önlenebilmektedir.

Çoklu bağ tedavisi ve diğer diz kaynaklı hastalıklar hakkında detaylı bilgi için bizi arayabilir, Ortopedi ve Travmatoloji Uzmanı Doç. Dr. Uğur Mermerkaya’dan randevu alabilirsiniz.