Kısmi (Yarım) Diz Protezi

Kısmi diz protezi, yarım diz protezi olarak da bilinmektedir. Dizdeki bazı sağlıklı dokuların korunması, hasarlı olanların ise protez dokularla değiştirilmesi ile uygulanır. Kısmi diz protezi sayesinde sadece dizde ağrıya sebep olan, hasarlı ve kişinin günlük yaşamını zorlaştıran dokular protezlerle değiştirilir. Geriye kalan sağlıklı dokular bu işlem sırasında özenle korunur.

Yarım diz protezi olarak da bilinen kısmi diz protezi hakkında detaylı bilgi için bizi arayabilir, Doç. Dr. Uğur Mermerkaya gibi alanında uzman bir hekimden randevu alabilirsiniz.

Kısmi (Yarım) Diz Protezi Nedir?

Kısmi diz protezi sayesinde, hastaların dizlerinde bulunan hasar görmüş dokular, o dokularla aynı görevi gören protezlerle değiştirilir. Bu sayede bahsettiğimiz doku hasarlarına bağlı oluşan ağrı ve hareket zorlukları ortadan kaldırılmış olur. Kısmi diz protezinde, total diz protezinden farklı olarak yalnızca hasar görmüş dokular protezlerle değiştirilir. Menisküs veya çapraz bağlar gibi bazı sağlıklı dokulara dokunulmaz.

Yarım Diz Protezi Neden Yapılır?

Diz; birçok dokunun birlikte çalışması ile yürüme, koşma, ayakta durma gibi faaliyetleri yapmamıza olanak sağlayan önemli bir organdır. Dizde meydana gelebilecek bazı sağlık sorunları bu faaliyetleri yaparken ağrı duymamıza sebep olabilir. Hatta bazı durumlarda bu ağrılar, hastaların sağlıklı uyku çekmesine veya merdiven tırmanmalarına bile engel olabilmektedir. Bu gibi sonuçları olan sağlık sorunları, eğer ilaç tedavisi veya fizik tedavi gibi yöntemlerle ortadan kaldırılamıyorlarsa kısmi diz protezi uygulanabilmektedir. Kısmi diz protezi ile dizde yer alan hasar görmüş dokular belirlenir ve yalnızca bu dokular protezler ile değiştirilir. Böylelikle total diz protezine kıyasla çok daha küçük bir operasyon ile hastanın rahatsızlıkları giderilmiş olur.

Unikondiler (Yarım) Diz Protezi Kimlere Yapılabilir?

Unikondiler yani yarım diz protezi işlemi, total diz protezine göre daha hedefe yönelik bir tedavi yöntemi olsa da bazı kısıtlamaları mevcuttur. Bu işlemin gerçekleşebilmesi için menisküs ve bağ dokuların sağlıklı olması, dize yayılan hasarın operasyona el verecek düzeyde olması gereklidir. Hasar eğer birden fazla noktada ve kireçlenme gibi durumların boyutu fazla ise total diz protezi tercih edilmektedir. İltihaplı romatizma yani romatoid artrit gibi hastalıklarda da total diz protezi tercih edilir. Bu gibi hastalıklar eklemin tüm bölgelerinde sıkıntıya sebep oldukları için kısmi diz protezi ile tedavileri mümkün olmayabilmektedir.

Kısmi Diz Protezi Ameliyatı Nasıl Yapılır?

Kısmi diz protezi ameliyatı her hasta için özel şekilde planlanan işlemler içerir. Bu işlemler doktor muayenesi sırasında, görüntüleme teknikleri ve fiziki muayene ile belirlenir. Hastanın şikâyetleri ve talepleri de bu tedavi planının oluşmasında etkilidir.

Yarım diz protezi ameliyatları lokal anestezi altında gerçekleştiği için hastalar operasyon sırasında gerçekleşen hiçbir işlemi hissetmezler. Anestezi işlemi yapıldıktan sonra hastanın ön dizine bir kesi yapılır. Bu kesi aracılığı ile hasar görmüş dokular belirlenir ve çıkarılırlar. Daha sonra ise yerlerine daha önceden hasta için hazırlanmış protez dokular yerleştirilir. Bu dokular çevre dokularla özel implantlar sayesinde ilişkilendirilir. Protez dokular, organik dokuların görevlerini yerine getirebilecek şekilde, özel olarak tasarlanmışlardır. Tüm işlemler 1 ila 1.5 saat arasında son bulmaktadır.

Hastalar operasyondan sonra iki gün kadar gözetim altında tutulurlar. Bu sürede tansiyon gibi vital bulguları düzenli olarak kontrol edilir. Ameliyat oldukları günün akşamından itibaren düzenli olarak yürütülürler. Hastane takibi boyunca doktor ve sağlık görevlileri hastayla özenle ilgilenirler. Hastanın, iyileşme sürecine sağlıklı ve istikrarlı bir başlangıç yapabilmesi için tüm imkanlar sevk edilir.

Kısmi Diz Protezi Sonrası Fizik Tedavi

Diz protezlerinden sonra doktorunuz, uygun gördüğü takdirde size bir fizik tedavi programı önerecektir. Size özel olarak hazırlanmış bir fizik tedavi programı ile dizinize alışmanız ve iyileşme sürecini en sağlıklı şekilde atlatmanız garanti altına alınmış olur. Fizik tedavi programı içerisinde, düzenli olarak yapmanız gereken egzersizler ve hafif sportif faaliyetler bulunabilir. Ancak unutulmamalıdır ki, doktorunuz tarafından önerilmemiş egzersizler size uygun olmayabilir ve dizinize zarar verebilir. Bu yüzden iyileşme süreciniz boyunca doktorunuzun tavsiye ettikleri dışındaki sportif aktivitelerden veya egzersizlerden uzak durmalısınız.

Kısmi (Yarım) Diz Protezi

Kısmi diz protezi, dizde bulunan hasarın boyutuna göre farklı kapsamlarda gerçekleşebilmektedir. Bu işlemlerin kapsamı doktorunuz tarafından size özel olarak belirlenir. Tüm süreç özenle planlanır ve ağrılarınızdan kurtularak günlük yaşamınıza dönebilmeniz amaçlanır. Kısmi diz protezi ve diğer konular hakkında detaylı bilgi için bizi arayabilir, Ortopedi ve Travmatoloji Uzmanı Doç. Dr. Uğur Mermerkaya’dan randevu alabilirsiniz.