Kemik Enfeksiyonları Tedavisi (Osteomyelit)

Halk arasında kemik iltihabı olarak da bilinen kemik enfeksiyonları, zararlı mikroorganizmaların bir şekilde kemiklere ulaşması ve ulaştıkları bölgeyi enfekte etmeleri sonucu meydana gelirler. Kemik iltihabı tedavisi, iltihabın boyutuna ve yayılımına göre farklı şekillerde sağlanır. Kemik iltihabı, meydana geldiği yerde kızarıklığa, sıcaklık hissine ve hassasiyete sebep olabilir. Tedavi edilmeyen kemik enfeksiyonları, daha ciddi rahatsızlıklara da sebep olabilmektedir. Bu yüzden her hastalıkta olduğu gibi kemik iltihabı da erkenden teşhis ve tedavi edildiğinde çok daha iyi sonuçlar alınır.

Kemik enfeksiyonları ve kemik iltihabı tedavisi hakkında detaylı bilgi için bizi arayabilir, Doç. Dr. Uğur Mermerkaya gibi alanında uzman bir hekimden randevu alabilirsiniz.

Kemik Enfeksiyonları (Osteomyelit) Nedir?

Tıp dilinde osteomyelit olarak da bilinen kemik enfeksiyonları; kemiklerin, bakteri gibi zararlı organizmalar tarafından hasta edilmesidir. Tüm kemik hastalıkları gibi kemik enfeksiyonları da bazı durumlarda ağrılara ve hareketi kısıtlayan sıkıntılara yol açabilirler. Kemik iltihapları, diğer ciddi rahatsızlıklar sonucu da ortaya çıkabildikleri için bir an önce teşhis edilmeleri ve tedavi edilmeleri gerekebilir.

Kemik Enfeksiyonları Neden Olur?

Kemik iltihabı birçok farklı sebepten meydana gelebilir. Bu sebeplerin hepsinde, bir şekilde zararlı organizmalar kemik dokularına ulaşır ve o dokuları hasta ederler. Birçok enfeksiyon hastalığı, ilerledikleri durumlarda farklı dokulara yayılabilirler. Kemik enfeksiyonları da başka bir organda veya dokuda meydana gelip kemiklere yayılan hastalıklar sonucu oluşabilmektedir. Kemik iltihabına sebep olduğu bilinen durumlara şunlar örnek verilebilir:

• Herhangi bir dokuda meydana gelmiş olan enfeksiyon hastalıklarının zamanında tedavi edilmemiş olmaları.
  • Eklem ve kemik kırığı ameliyatlarından sonra çeşitli sebeplerden bölgenin enfeksiyon kapması.
  • Şeker hastalığı.
  • Bağışıklık sisteminde meydana gelen sorunlar.
  • Dokuların yeterince kanlanamaması sonucu enfeksiyonlara karşı direncin düşmesi.
  • Uzun süreli kullanılan bazı ilaçların hastayı enfeksiyonlara karşı daha hassas hale getirmesi.

Kemik iltihabı nedenleri ancak bir doktor muayenesi ve bu muayene sırasında gerçekleştirilen testler sonucu anlaşılabilir. Bu yüzden kemik iltihabından şüphelenen hastalar bir an önce doktora görünmelidir.

Kemik İltihabı Belirtileri Nelerdir?

Kemik iltihabı belirtileri, iltihabın ilerleme durumuna ve hangi kemikte meydana geldiğine göre değişiklik gösterebilir. Kemik iltihabına sebep olan rahatsızlıklar, hastada farklı ve enfeksiyon hastalıklarında beklenmeyen belirtilere yol açabilir. Kemik enfeksiyonu belirtileri arasında şunlar bulunmaktadır:

• Enfeksiyonun meydana geldiği bölgede hassasiyet, kızarıklık ve şişlik oluşması.
  • İltihaplı kemikte dokunmayla artan ağrı.
  • Kemik iltihabı görülen bölgede hareket kısıtlılığı.
  • Yüksek ateş, yorgunluk ve halsizlik.

Kemik enfeksiyonu belirtileri, daha önce de bahsettiğimiz gibi bazı durumlarda değişiklik gösterebilir. Bu belirtileri gözlemleyen hastalar doktor tedavisi ile şikâyetlerinden kurtulabilirler.

Kemik İltihabı Tedavi Edilmezse Ne Olur?

Enfeksiyon hastalıkları farklı dokulara yayılabilen, ilerleyici rahatsızlıklardır. Bu yüzden kemik iltihabı tedavi edilmezse, enfeksiyon çevre dokulara yayılabilir, bu dokulara ulaşan kan miktarında ciddi düşükler meydana gelebilir. Şişlik ve ağrı gibi belirtiler kişinin hareket kabiliyetini giderek azaltıp kişiyi günlük yaşamından koparabilirler. Hatta bazı durumlarda, yeterli miktarda kan akışı sağlanamayan dokular ölebilir. Bu durum kemiğin yavaş yavaş ölmesine, cansız bir dokuya dönüşmesine yol açabilmektedir. Doku ölümünün kaçınılmaz sonucu uzvun kesilmesi yani ampütasyondur. Bu yüzden kemik iltihabının meydana geldiği bölge, bir an önce uzman bir doktor tarafından detaylı olarak muayene edilmeli, hastalığın teşhisi ve tedavisi sağlanmalıdır. Aksi takdirde hastalar uzuv kaybı gibi ciddi problemlerle karşılaşabilirler.

Kemik İltihabı Tedavisi Nasıl Yapılır?

Kemik enfeksiyonu tedavisi, enfeksiyonun yayılma durumuna ve şiddetine göre farklı şekillerde gerçekleştirilebilir. Enfeksiyonun yayılma durumu ve şiddeti; birtakım testler ve tetkikler sonucu belirlenir. Eğer enfeksiyonun şiddeti hafif ise antibiyotik ilaçlar iltihabı kesebilir ve hastalar bir süre düzenli antibiyotik kullanımı ile günlük yaşamlarına dönebilirler.

Şiddetli kemik iltihabının görüldüğü durumlarda ise cerrahi müdahaleler kaçınılmaz duruma gelir. Bu müdahaleler de yine enfeksiyonun yayılma durumuna göre gerçekleştirilir. Eğer enfeksiyon, cerrahi müdahaleler sonucu temizlenebilecek durumdaysa ilk olarak bu gerçekleştirilir. Daha sonra ise damar içi verilen antibiyotiklerle vücudun tam olarak enfeksiyondan kurtulması sağlanır.

Kemik iltihabı bitkisel tedavi gibi yöntemlerle tedavi edilebilecek bir rahatsızlık değildir. Her hastalığın olduğu gibi, kemik enfeksiyonlarının da tedavisi bilimsel ve güvenilir yollarla sağlanmalıdır. Bazı bitkisel karışımlar hastaların daha ciddi rahatsızlıklar yaşamalarına ve hatta anafilaktik şok gibi alerjik reaksiyonlar sonucu ölmelerine bile yol açabilir.

Kemik Enfeksiyonları Tedavisi

Kemik enfeksiyonları, meydana geldikleri bölgeye ve şiddetlerine göre birçok ciddi soruna yol açabilirler. Kemik iltihabı tedavisi, bu enfeksiyonların antibiyotik ilaçlar veya cerrahi müdahaleler ile ortadan kaldırılmalarını amaçlar. Tedavi edilmeyen kemik enfeksiyonları uzuvların kesilerek çıkarılması yani ampustasyon gibi işlemleri zorunlu hale getirebilir.

Kemik enfeksiyonu ve kemik iltihabı tedavisi hakkında detaylı bilgi için bizi arayabilir, Ortopedi ve Travmatoloji Uzmanı Doç. Dr. Uğur Mermerkaya’dan randevu alabilirsiniz.