Total Diz Protezi

Total diz protezi, fizik tedavi yöntemlerine ve ilaç tedavilerine yanıt vermeyen diz problemlerinin ortadan kaldırılması için kullanılan bir tedavi şeklidir. 50 yıldan fazladır kullanılan ve 50 yıldır gelişmeye devam eden bu tedavi yöntemi sayesinde diz eklemlerinde meydana gelen inatçı problemlerin çoğu kolayca ortadan kaldırılabilmektedir. Bu tedavi şekli çoğunlukla 60 yaşının üzerindeki bireyler için kullanılmaktadır. Dizde meydana gelen birçok sorun bu yöntem sırasında yerleştirilen protez dokular sayesinde tedavi edilebilmektedir. Protez dokular sayesinde, diz ağrısı ve diğer belirtilerden kurtulan hastaların hayat kaliteleri önemli ölçüde artmaktadır.

Total diz protezi veya diğer konular hakkında bilgi almak için bizi arayabilir; Doç. Dr. Uğur Mermerkaya gibi alanında uzman bir hekimden randevu alabilirsiniz.

Total Diz Protezi Nedir?

Total diz protezi, dizde yer alan hasar görmüş dokuların yerlerine yerleştirilen, metal ve polietilen maddelerden yapılabilen özel tasarlanmış aparatlardır. Total diz protezi yaptıran hastalar, günlük yaşamlarında dizlerini normal bir şekilde kullanabilir ve en önemlisi dizlerini kullanılırken ağrı çekmezler. Total diz protezleri 50 yılı aşkın süredir kullanılmakta ve zaman içerisinde sürekli gelişim göstermektedirler. Günümüzde kullanılan total diz protezleri, eski modellerine göre çok daha uzun ömürlü ve konforludurlar.

Total Diz Protezi Kimlere Uygulanır?

Total diz protezi genellikle orta yaşlı veya 60 yaş üzeri bireylere uygulanmaktadır. Düzenli dinlenme, ilaç tedavisi veya fizik tedavi gibi yöntemlerle iyileşmeyen diz ağrılarını ortadan kaldırmak ve kişinin günlük yaşantısını kolaylaştırmak için uygulanır. Bazı kişiler çok küçük fiziksel aktiviteler sırasında bile ağır diz ağrıları çekebilmekte, hatta bu ağrılar yüzünden geceleri uyumakta zorlanmaktadırlar. Bu gibi durumlar bahsettiğimiz tedavi şekilleriyle ortadan kaldırılamazsa ve hasta operasyon için ideal kabul edilen yaş aralığındaysa total diz protezi uygulanmaktadır. Ancak iltihaplı romatizma veya avasküler nekroz gibi hastalıkların varlığında, daha genç hastalara da total diz protezi yapılabilmektedir.

Total Diz Protezi Neden Yapılır?

Total diz protezi, hastanın yaşamını büyük ölçüde olumsuz etkileyen hasarlı dokuların, kullanışlı protez dokularla değiştirilebilmesi ve dolayısıyla kişinin sağlığına kavuşması için yapılır. Bu yöntemle, merdiven çıkmak gibi basit aktivitelerde bile aşırı ağrı hisseden hastalar tedavi edilebilir, günlük yaşantılarına dönebilirler.

Total Diz Protezi Egzersizleri Nelerdir?

Total diz protezleri sayesinde hastaların şikâyetlerinde çok büyük oranda düşüşler yaşanır. Hastalar yeniden ağrısız bir şekilde yürüme, merdiven çıkabilme, rahatça uyuyabilme gibi normal ve sağlıklı aktiviteleri gerçekleştirebilirler. Total diz protezi yaptıran hastaların, işlemden sonra doktor tarafından önerilen egzersizleri yapmaları, protezin eklem yapısıyla sağlıklı bir birliktelik oluşturmasını garanti altına alacaktır. Bu egzersizler arasında hafif ve tempolu yürüyüşler yapmak gibi kişiyi zorlamayacak fiziksel aktiviteler vardır.

Total Diz Protezi Ameliyatı Nasıl Yapılır?

Total diz protezi ameliyatı genel anestezi ve lokal anestezi altında gerçekleşen bir operasyondur. Bu operasyon sırasında hasta ağrı hissetmez. Ameliyat sırasında diz açılır, hasarlı ve ağrıya sebep olan dokular dikkatle çıkarılırlar. Daha sonra ise önceden hazırlanmış olan protez dokular; polimetil metakrilat yani kemik çimentosu olarak bilinen madde sayesinde çıkarılan dokuların yerine yerleştirilir ve sabitlenir. Tüm bu işlemler operasyonun kapsamına göre 1 ila 2 saat arasında sürmektedir. Total diz protezi ameliyatı olan hastalar birkaç gün boyunca hastanede gözetim altında tutulmaktadır. Bu süre boyunca hastanın düzenli takipleri yapılır, doktorlar ve diğer sağlık çalışanları; hastanın sağlıklı bir şekilde iyileşebilmesi için tüm imkanları seferber ederler.

Total Diz Protezi Sonrası Dikkat Edilmesi Gerekenler Nelerdir?

Total diz protezi sonrasında hastalar, aynı gün içinde yürütülmeye başlanırlar. Özel destekleyici aletlerle yapılan bu yürütme işlemi gün içerisinde sık sık tekrarlanabilir. Doktorunuz; operasyondan sonra beslenme düzeniniz, fiziksel aktiviteleriniz ve alışkanlıklarınız hakkında size uyarılarda ve tavsiyelerde bulunacaktır. Bu uyarı ve tavsiyelere uymak iyileşme sürecinizi hızlandıracaktır. İyileşme süreciniz boyunca ağır fiziksel aktivitelerden uzak durmanız, kişisel hijyeninize dikkat etmeniz ve düzenli olarak hafif yürüyüşler yapmanız önerilmektedir.

Total Diz Protezi Sonrası Fizik Tedavi

Total diz protezi sonrası hastaya uygun bir fizik tedavi programı, hastanın dizine alışması ve dokular arası bağın güçlenmesi için önerilmektedir. Doktorunuz ihtiyaç duyulduğu takdirde fizik tedavi uygulamaları hakkında sizi bilgilendirecektir. Doktorunuzun önermediği herhangi bir aktiviteye katılmanız, alternatif yöntemler denemeniz veya ‘birilerinden duyulan’ egzersizleri yapmanız kesinlikle önerilmemektedir. Doktorunuz, tedavinizin tüm süreçlerini size en uygun şekilde, özenle planlayacaktır. Siz de bu süreçte aklınıza takılan soruları ve taleplerinizi doktora iletebilirsiniz.