Menisküs Tedavisi

Dizlerimiz, hareket sistemimizin çok önemli birer parçasıdır. Yürümemizi, koşmamızı, ayakta durmamızı sağlayan ve tüm bunları yaparken ağırlığımızı taşıyan organ dizlerimizdir. Dizler bu görevleri, her biri farklı yapılarda olan dokuların birlikte, uyum içinde çalışması sayesinde yerine getirirler. Bu dokuların herhangi birinde meydana gelen hasar, tüm dizi ve dizin hareketini etkileyebilmektedir.

Menisküs olarak bilinen ve uyluk kemiği ile kaval kemiği arasında bulunan yastıkçıklar, dize binen yükün dengelenmesinde görevli, çok önemli dokulardır. Bu dokular adeta süspansiyon görevi görerek dizlerimize binen yükü dengeler, hafifletirler. Ağırlığımızdan kaynaklanan basıncın, dizlerimize zarar vermesine engel olurlar. Menisküslerde meydana gelen herhangi bir hasar; bu yastıkçıkların görevlerini aksatmalarına ve dolayısıyla diz hastalıklarına yol açabilir. Bu hasarlar, menisküs yırtığı olarak bilinirler ve fiziksel travmalar sonucu ortaya çıkabilirler. Yaşlılarda, yaşa bağlı dokuların güçsüzleşmesi ve hassaslaşması yüzünden günlük faaliyetler ve ufak kazalar sonucu bile oluşabilirler. Menisküs tedavisi, bu hasarların onarılması ve kişinin günlük yaşantısına sorunsuz bir şekilde dönebilmesi için uygulanır.

Menisküs yırtığı tedavisi hakkında detaylı bilgi için bizi arayabilir, Doç. Dr. Uğur Mermerkaya gibi alanında uzman bir hekimden randevu alabilirsiniz.

Menisküs Nedir?

Menisküs, diz eklemlerinde bulunan ve eklemin ağırlığa bağlı zarar görmesini engelleyen yastıkçık benzeri dokulardır. Bu dokular, eklemin bağlandığı kemiklerle eklem arasında süspansiyon görevi görerek eklemin üzerindeki basıncı azaltırlar. Halk arasında yaygın olarak bilinenin aksine menisküs bir dokunun ismidir, hastalığın değil. Menisküsün hasar görmesine bağlı oluşan rahatsızlığa menisküs yırtığı denilmektedir.

Menisküs Yırtığı Nedir?

Menisküs yırtığı, kazalar gibi fiziksel travmalar sonucu menisküste meydana gelen hasarlara verilen isimdir. Dizler ve diz eklemleri için büyük öneme sahip olan menisküsler, hasar gördükleri takdirde birçok sıkıntıya sebep olabilmektedir. Bu hasarlar farklı sebeplerden meydana gelebilir ve ciddiyetlerine göre farklı şikâyetlere yol açabilirler.

Menisküs Yırtığı Neden Olur?

Menisküs yırtığı, birçok farklı sebepten meydana gelebilmektedir. Bu sebeplerin arasında basketbol, futbol, tenis gibi sportif faaliyetler sırasında geçirilen kazalar bulunmaktadır. Yaşlılarda ise, yaşa bağlı olarak dokuların güçsüzleşmesi sonucu kolayca menisküs yırtığı meydana gelebilmektedir. Ayrıca dize alınan darbeler veya trafik kazaları gibi durumlarda da menisküs yırtılması oluşabilir

Menisküs Yırtığı Belirtileri Nelerdir?

Menisküs yırtığı belirtileri, menisküste bulunan hasarın boyutuna ve bu hasara eşlik eden ikincil yaralanmalara göre değişiklik gösterebilir. Bu belirtilere şunlar örnek olarak verilebilir:

• Harekete bağlı olarak ortaya çıkan ağrı. Bu ağrı, diz hareketsizken yok olabilir veya fark edilmeyecek kadar az olabilir.
  • Hareket etmede zorluk yaşamak.
  • İlerleyen durumlarda dizi hareket ettirirken tıkırtı sesi duyulması.

Bu belirtiler zamanla şiddetlenebilir ve kişinin sportif faaliyetler yürütmesine engel olabilir. Menisküs yırtığına kemik kırılmalarının da eşlik ettiği durumlarda çok daha ciddi problemler ortaya çıkabilir. Bu yüzden menisküs yırtığından şüphe edildiği takdirde alanında uzman bir doktorla görüşmek gereklidir. Unutulmamalıdır ki bir hastalığın teşhisi ve tedavisi ancak tıp eğitimi almış bir doktor tarafından yapılabilir.

Menisküs Tedavisi Nasıl Yapılır?

Menisküs yırtıkları, kendi kendilerine veya zamanla iyileşmesi mümkün olmayan hasarlardır. Bu yırtıkların tedavisi ve kişinin günlük yaşantısını sorunsuz olarak sürdürebilmesi için doktor tedavisi elzemdir. Doktorlar; artroskopik menisküs tamiri gibi modern, güvenilir yöntemleri kullanarak menisküs yırtıklarını tedavi edebilirler.

Artroskopi İle Menisküs Ameliyatı Nasıl Yapılır?

Menisküs ameliyatı, doktorlar tarafından, hastaları için özel olarak planlanan işlemler içermektedir. Bu işlemler, menisküs hasarının kanlanabilir bölgede olup olmamasına, hasarın boyutuna ve hastanın yaşına göre değişiklik gösterebilir. Doktorunuz, tüm işlemleri sizin ihtiyaçlarınıza ve şikâyetlerinize en uygun olacak şekilde planlayacaktır.

Artroskopik menisküs tamiri olarak da bilinen bu işlem sayesinde, hastaların menisküslerinde bulunan hasar, kapalı ameliyat teknikleriyle onarılabilmektedir. Hastanın dizine yapılan küçük kesiler sayesinde, hasar canlı olarak gözlenir ve onarılır. Bu tedavi küçük kesiler yardımıyla yapıldığı için iyileşmesi daha kolay ve kesilerin enfeksiyon kapma riski daha azdır. Ameliyat sırasında yapılan işlemlerin kapsamına göre, menisküs ameliyatı 45 dakika ila 1 saat arasında sürebilmektedir.

Menisküs Ameliyatı Sonrası İyileşme Süreci

Menisküs ameliyatından sonra genelde, hastanın bir gün boyunca hastanede takibi yapılmaktadır. Bu süre boyunca hastanın dizi incelenir, tansiyon gibi vital bulguları düzenli olarak kontrol edilir. Gerektiğinde ağrı kesici ve antibiyotik içeren serumlar takılır. Genelde ameliyattan bir gün sonra hastalar ayağa kalkabilir hale gelirler. Hastalar taburcu olmalarını takiben, 2-3 hafta içerisinde büyük oranda iyileşebilir ve günlük yaşantılarına geri dönebilirler. Tabii bu sürede doktor tavsiyelerine uymak ve bir süre daha ağır fiziksel aktivitelerden uzak durmak gerekebilir. İyileşme süreci boyunca doktorunuzun size önerdiği egzersizleri tekrarlamak, düzenli ve hafif yürüyüşler yapmak iyileşmenize destek olacaktır.

Menisküs Nakli Nedir?

Bazı menisküs yaralanmalarında, hasar çok büyük olabilir ve menisküs bulunduğu yerden alınabilir. Bu durumda hastaya menisküs nakli yapılması gerekecektir. Nakil işlemi, bir kadavradan alınan menisküslerin hastanın eklemlerine yerleştirilmesi ile sağlanır. Eğer hastanın dizine yerleştirilecek olan menisküsler bir kadavradan alınıyorsa, nakilden önce laboratuvar ortamında özenle incelenip işleme hazır hale getirilirler. Menisküs yırtıklarının çok ciddi olduğu durumlarda bu yöntem yüksek oranda başarı ile hastanın tedavi edilmesine olanak sağlamaktadır.

Menisküs Tedavisi

Menisküs yırtıkları birçok sebeple oluşabilir ve hastanın günlük yaşamını oldukça olumsuz bir şekilde etkileyebilirler. Bu gibi yaralanmalar, özellikle sporcuların günlük yaşantısını ve kariyerlerini etkileyebilmektedir. Menisküs ameliyatı sonrasında sportif faaliyetler, doktor tavsiyelerine uyulduğu sürece mümkün hale gelirler.

Menisküs ameliyatı ve menisküs tedavisi hakkında diğer konularda bilgi almak için bizi arayabilir; Ortopedi ve Travmatoloji Uzmanı Doç. Dr. Uğur Mermerkaya’dan randevu alabilirsiniz.